Hoe werkt een vulpen ?

ik de inkt er in gedaan maar er komt niks uit ik kan gewoon niet schrijven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
9.8K

Het beste antwoord

Mogelijk heb je de vulpen een tijdje niet gebruikt. Door even te schudden en blijven proberen, moet hij normaal schrijven.

Maar het zou ook kunnen dat de vulpen moet schoongemaakt worden. Bij het schrijven zetten zich stofdeeltjes af op de inktgeleider. Deze blijven kleven in de inkt. Ook kleine bestanddeeltjes van de inkt zelf kunnen op de geleider achterblijven. Na een tijd wordt dat een troep waar geen inkt meer doorkomt…

Een vulpen dient steeds grondig te worden gereinigd wanneer de pen voor een langere tijd (meer dan 1 maand) niet zal worden gebruikt. Het volstaat om de inktgeleider en de penpunt regelmatig met (leiding)water, op kamertemperatuur, te spoelen:

De pen vullen met water op dezelfde manier als men ze zou vullen met inkt. Eenmaal vol, het water uit de pen spoelen. In het begin zal dat water de kleur aannemen van de gebruikte inkt.

Indien men patroontjes gebruikt, het patroontje uit de pen halen en de volledige basis van de pen spoelen onder stromend water of laten weken in een kom met zuiver water (een nachtje kan geen kwaad). De operatie herhalen tot het water dat uit de pen komt helder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bendankt voor de uitleg nu kan ik beter schrijven :)

Andere antwoorden (3)

Je kan proberen de kop van je vulpen onder warm water te houden of ook even krachtig de vulpen te schudden of tegen je hand af te kloppen.
12 jaar geleden
Is er balletje wel ingedrukt? Zo niet,dan kan de inkt er niet uitkomen. Ook duurt het even voordat de inkt helemaal in het puntje zit. Gebruik een papiertje,ga droge zinnen schrijven en uiteindelijk verschijnt er inkt,want dat is de punt gevuld met het inkt wat er eerst nog naar toe moest 'lopen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je inktpatroon in de vulpen drukt, dan moet je hem even aanduwen totdat je voelt dat de inktpatroon nog ca 1 mm verder gaat! Je duwd dan namelijk de sluiting open van de inktpatroon en dan moet je kunnen schrijven.