Hoe kan kogelwerend glas kogels weren?

Hoe? Hoe? en waarmee breek je't wel? :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Antwoorden (2)

Kogelbestendig glas, ook bekend als kogelwerend glas, veiligheidsglas of kogelvrij glas, bestaat uit meerdere lagen glas gescheiden door een transparante kunststof laag uit polyvinylbutyral (PVB). Naast kogelbestendig is dit soort glas vaak ook geluiddempend en houdt het de meeste vormen van UV-straling tegen. De samenstelling en daarmee de dikte van het glaspakket is afhankelijk van de kogelwering klasse waaraan het moet voldoen. Er zijn diverse klassen kogelwering met allen een niet-splinterwerend en een splinterwerend predicaat. Dit zegt eigenlijk al wat het doet: een ruit die voldoet aan een bepaalde klasse met een splinterwerend predicaat zal een kogel, welke valt binnen de betreffende beveiligingsklasse, tegenhouden waarbij aan de veilige zijde van het glas geen splinters vrijkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kogelwerend glas kan een kogel tegenhouden door alle kinetische energie van de kogel om te zetten in vormverandering en warmte voordat de kogel door het materiaal heen is.
Het breekt wel als de kinetische energie van de kogel groter is dan het absorberend vermogen van het materiaal doordat het te dun is bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinetisch???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie