Wat is een brabants kwatiertjeEn wat bedoelen ze daar mee

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
22.9K

Antwoorden (8)

Waarschijnlijk hetzelfde als het Twentse kwartiertje, dat het wel eens een half uurtje kan worden oid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets in Brabant eigenlijk om acht uur moet beginnen, begint het steevast iets later. En er is dan altijd wel iemand die 'Brabants ketierke' (Brabants kwartiertje) roept, om daarmee aan te geven dat het gebruikelijk is om in Brabant later te beginnen. Voor de laatkomers is het ook een gemakkelijk excuus.

Toch is het niet waarschijnlijk dat Brabanders vaker te laat komen dan mensen uit andere regio's. Bijna elk evenement, in elke regio, begint iets later dan het geplande aanvangstijdstip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een makkelijk excuus om later te komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is hetzelfde als een stiefkwartiertje.

Als ik vroeger nog een kwartiertje mocht buitenspelen en een uur later pas thuis kwam, dan zei m'n moeder: "Dat was een stiefkwartiertje!"

Oftewel, geen echt kwartier. Net zo nep als stiefouders.
Overigens zei/zegt ze dat niet als ze boos is, maar in een grapjes sfeer. Dus het schijnt iets lolligs te zijn.

Mijn driedelige Van Dale kent geen stiefkwartiertjes. Blijkbaar bestaan ze niet meer, maar nog wel in Brabant.

Volgens mij kan een stiefkwartiertje ook 5 minuten duren, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk net zoiets als een leids kwartiertje: dat betekend dat colleges enz altijd een kwartier later beginnen.
Dus dat het niet op die tijd begint, maar later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze komen altijd te laat! :) waarschijnlijk omdat de brabantse nachten lang zijn. guus meeuwis zingt het ook; en dan denk ik aan brabant, want daar brand nog licht...

zeggen ze ook wel eens: hij rijd over den bosch naar huis... (ligt er wel aan waar je woont natuurlijk in braband dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Roosendaal was er sprake van een 'Roosendaals halfuurtje". 20 jaar geleden althans. Misschien lopen ze inmiddels bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt er op neer dat het een smoes is om te laat te komen. Op school werd dat altijd gezegd als mensen (vooral Brabanders) te laat kwamen na een pauze.