Ja zeker. En ook nu nog gebeurd het. Buiten het feit dat in het oude egypte het normaal was om dergelijke relaties te hebben, zijn nu bv de masai nog zo ingedeeld dat vrouwen meerdere sexuele partners hebben en zelf mogen kiezen welke man ze bezoeken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyandrie
Polyandrie is voorgekomen in Tibet, Nepal, India (Zanskar, Ladakh, Toda van Zuid-India, Nairs van Kerala, de Nymba en Pahari van Noord-India), en Sri Lanka. Ongeveer duizend jaar geleden bestond het in China, bij zeer arme gezinnen, daarbij trouwden alle zonen van een gezin met één vrouw.

Het wordt nog steeds opgemerkt bij de Mosuo 摩梭人, een volk in Yunnan (Zuid-China); en in sommige subsaharese Afrikaanse en Amerikaanse inheemse gemeenschappen (namelijk de Surui in het noordwesten van Brazilië).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

al zou het zo geweest zijn, zou dit nooit openbaar gemaakt worden naar de simpele burgers van toen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut van polygamie voor vrouwen is minder evident dan voor mannen.

Mannen kunnen meer nageslacht krijgen als ze meer vrouwen hebben, voor vrouwen is dat voordeel er niet.

Dus zullen machtige vrouwen in het verleden significant minder, of wellicht zelden, zich hebben overgegeven aan polygamie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel zullen veel machtige vrouwen er meerdere minnaars op nagehouden hebben, lijkt mij.
13 jaar geleden
wellicht wel er zijn nog steeds landen waar het is toegestaan. Polygamie is onder meer mogelijk in Marokko, Kameroen, Egypte, Pakistan en India, maar soms alleen als er een speciale reden voor is. In de meeste landen is het bij wet verboden.
oa in nederland daar hoef je er niet over te beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cleopatra !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er geen cijfers van... doch: reken maar...!!!!Alleen zou het niet verstandig van ze zijn geweest daarmee te koop te lopen. Samenlevingen van vroeger waren bepaald niet tolerant waar het (seksuele) vrijheid van vrouwen betrof.
Omdat het in meerdere gevallen (vermoed ik- zeker in combinatie met het woord ' machtige' ( macht associeert men doorgaans met mannen, waardoor een royale aanwezigheid van mannelijke hormonen denkbaar is) wordt gesteld)lesbische relaties zal betreffen, was de polygame levensstijl vrij gemakkelijk te verbloemen.
Het is altijd normaal gevonden dat vriendinnen samen dingen ondernamen.