Iemand met autisme voelt onvoldoende aan wat een ander wil, tenzij hem of haar dat duidelijk wordt gemaakt. Als die ander daar begrip voor heeft en degene met autisme helpt om misverstanden en ongemakkelijke situaties te voorkómen dan wordt het voor hem of haar minder lastig om aandacht te hebben voor de andere persoon. De autist kun je dat niet aanleren, omdat daarvoor het mechanisme ontbreekt. Het gaat om de welwillende hulp van die ander.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Het kan ook zijn dat de autist teveel voelt en ervaart en zich daarom juist afsluit.
En ja, ook spiegelneuronen zijn vaak waarschijnlijk te weinig aanwezig. Het mechanisme ontbreekt echter niet, maar is wel vaak minder (en ja soms ook niet) ontwikkeld.
Ook de autist zelf, zeker hoger functionerende autisten, kunnen daar zelf ook wat mee doen. Het si daardoor niet alleen maar dat het gaat om de welwillende hulp van een ander.
Door therapie (het versterken van positief gedrag) kun je ze dit leren. Meisjes leren dit vaak al uit zichzelf. Vaak kijken ze wat anderen doen en doen ze dat vervolgens na. Ze maken zich het gedrag van anderen helemaal eigen, waardoor het 'normaal' oogt. Maar ze missen het diepere begrip.
Echt interesse hebben voor de ander zal doorgaans blijven ontbreken, maar ze kunnen wel leren zich op deze manier sociaal te gedragen.
een jaar geleden
Ritsuka
een jaar geleden
Dat heet maskeren en is niet gezond op de lange termijn
Ritsuka
een jaar geleden
https://a-typist.nl/autisme-camoufleren-deel-1/
Thecis
een jaar geleden
Het is natuurlijk dat je dat doet. Iedereen maskeert.
Op de lange termijn is dat prima vol te houden voor velen. Het is een onderdeel van het leven. Het is een normaal. Maar het kost (zoals diegene in de blog ook zegt) veel energie.