Kun je ook een autismespectrumstoornis krijgen op latere leeftijd?

Dus dat je er niet mee geboren wordt maar het op later leeftijd pas krijgt.

Thecis
2 jaar geleden
Nee. Het is altijd aanwezig. Vergelijk het maar met homofilie. Je kiest er niet voor, je ontwikkelt het niet, het is onderdeel van je. Je kan het ook niet afleren, het gaat ook nooit meer weg. Het is wie je bent.
Wel kan het zijn dat het pas later ten uiting komt (of liever gezegd, dat pas op latere leeftijd de diagnose komt). Ik ken mensen bij wie de diagnose pas kwam bij 24 jaar, maar zelfs bij iemand van 49 (we hadden al wel een behoorlijk vermoeden zeg maar, maar het was niet officieel vastgesteld).
Thecis
2 jaar geleden
Ik vraag me af waar de minnen vandaan komen en waarom. Mis ik iets?
tinus1969
2 jaar geleden
@thecies, ik mis iig een helder antwoord. Ja of nee?
Ritsuka
2 jaar geleden
Nee, je hebt dit vanaf je geboorte al. Diagnose kan wel laat komen.
Ritsuka
2 jaar geleden
- omdat het een copy paste is waar je niks wijzer van word
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je hebt dit absoluut niet per definitie vanaf je geboorte.
Meestal wel, zelf al voor de geboorte.
Maar de hersenen kunnen zich ook later ‘anders’ ontwikkelen. Dit gebeurt wel op jonge leeftijd. Hersenen kunnen bijvoorbeeld in de eerste jaren veel te hard groeien. Hierna kan het weer bijtrekken.
Zelfs trauma’s kunnen van invloed zijn.
Er zijn ook gevallen bekent dat mensen alles in huis (hersenen) hadden voor autisme. Echter, ze ontwikkelden het niet.
De hersenen zijn zo complex. Neurologen weten slechts een deel.
Ik denk dus niet dat we hier zo zwart wit op kunnen antwoorden.
Thecis
2 jaar geleden
Het klopt dat er geen ja of nee in staat. Het klopt ook dat het een copy paste verhaal is (net zoals dat hier zeer regelmatig voor komt).
Maar het is niet fout. De informatie is correct. En daarbij is de tekst duidelijk. Het komt in de eerste levensjaren al tot uiting. Dan moet het er al geweest zijn. Wellicht ben ik te gewend geraakt om vanuit werk al concluderend te lezen. Het zal wellicht aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik lees hier ook niks ‘fout’ in.
Het is het enige antwoord, volgens mij, dat de vraag dekt.
Autisme is zelfs voor de wetenschap nog niet 100% verklaarbaar.
Ik zou hier ook niet anders op durven antwoorden. Verder bestaat ook niet het antwoord waardoor autisme precies bestaat. Er zijn wel een aantal bewezen verklaringen. Maar ik ben geen neuroloog...
gvrox
2 jaar geleden
@thecis als het (vaak) in de eerste levensjaren tot uiting komt, dan moet het er inderdaad al zijn geweest; maar als pas veel later de diagnose gesteld wordt dan weet je (aan de hand van dit antwoord) niet of het dan *ook* al aangeboren was. Uit dit antwoord is niet op te maken of het *altijd* aangeboren is (of als we het ruimer nemen altijd in de eerste levensfase ontstaat), dus is het helemaal geen antwoord op de vraag.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
"Autisme is een ernstige ontwikkelingsstoornis" Ik vind het stukje: "ernstige" nogal overdreven. Er zijn genoeg mensen met autisme die volkomen "normaal" kunnen functioneren. Maar omdat de wetenschap heeft bepaald dat autisme een stoornis is, moet er meteen weer gelabeld worden. Misschien dat de wetenschap op een dag eens een beschrijving kan maken van "normaal" dan kunnen we die mensen ook eens labelen.
Thecis
2 jaar geleden
@HeerVoldemort
Autisme is een afwijking. Het is een ontwikkelingsstoornis en de reden dat het als ernstig bestempeld wordt, is omdat de mens van nature een sociaal wezen is. Het heeft verbindingen met anderen nodig om te kunnen overleven. Ook in de huidige maatschappij zijn sociale interacties nodig. Deze vroeger niet hebben of tegenwoordig kan leiden tot isolement en in de natuur vaak tot de dood. De huidige maatschappij is er meer op ingeregeld. En natuurlijk zijn er ook gradaties. Maar de fundamentele afwijking is inderdaad ernstig te noemen. Een longontsteking is ook een ernstige ziekte ondanks dat je er tegenwoordig bijna niet meer aan dood gaat. De mate waarin we tegenwoordig kunnen aanpassen wil niet automatisch zeggen dat de ernst van een afwijking / situatie / etc er minder van wordt.
fremar
2 jaar geleden
Autisme is een ernstige ontwikkelingsstoornis die vaak al in de eerste levensjaren aan het licht komt. Maar het gebeurt ook dat pas in de volwassenheid na een jarenlange zoektocht een diagnose wordt gesteld. Autisme kent veel verschijningsvormen en komt dus op verschillende manieren tot uiting.
SentWierda
2 jaar geleden
Mogelijk zijn alle bovenstaande reacties overbodig .
Want de vraag: Kan autisme ook op latere leeftijd ontstaan? is -al- gesteld op 21 december 2009. Met maar liefst 10 antwoorden.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dan meld je de vraag en ben je er ook vanaf.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan per definitie niet omdat autisme een ontwikkelingsstoornis is. Wat wel kan, is dat (mild) autisme pas later wordt gediagnosticeerd of dat je een psychiatrische stoornis krijgt met wat uiterlijke kenmerken van autisme.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Het antwoord is duidelijk maar het kan nog wel wat exacter: een autismespectrumstoornis begint altijd voor het derde levensjaar.