Het belangrijkste verschil tussen die twee is dat het fascisme nadrukkelijk op de nationale staat en het nationaalsocialisme op het volk en het ras was georiënteerd. Anders gezegd, voor het fascisme was de mythe van de nationale staat de basis, voor het nationaalsocialisme fungeerde de mythe van het ras en het volk als pijler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Nationaal-Socialisme beoogt een staatsvorm waarbij de natie centraal staat. Alles ter meerdere eer en glorie van de natie. Binnen dit soort staten was fascisme het kenmerkende middel om mensen te bundelen. In Hitlerduitsland werd het de rassenstaat.
Daarom wordt nationaal-socialisme en fascisme ook wel gelijk gesteld.
Maar fascisme is, los gezien, het bundelen van mensen op grond van haatgevoelens, onderbuikgevoelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Historicus;

Nog een belangrijk en kenmerkend verschil is dat het nationaal-socialisme de rassenleer en antisemitisme/jodenhaat tot centrale punten van het beleid maakte. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het vooroorlogse Italië onder Mussolini, waar juist opvallend veel joden zich bij de fascisten aansloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het socialsme moet getoetst worden of het niet leidt tot fascisme. Dit is al een eeuwe oude strijd wie heeft wa t voor het zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in principe geen verschil tussen het Duitse National-sozialismus en het Italiaans Fascismo. Beiden hadden een leider: Hitler en Mussolini. Beiden zeiden: ik ben het volk

Toegevoegd na 5 dagen:
Jodenhaat behoort niet tot het wezen van het nationaal-socialisme. Dat is er door Hitler persoonlijk bijverzonnen. Het is een van de grootste fouten van Hitler geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jodenhaat behoort niet tot het wezen van het nationaal-socialisme. Dat is er door Hitler persoonlijk bijverzonnen. Het is een van de grootste fouten van Hitler geweest.