Het idee van een onzichtbare hand komt drie maal voor in het werk van de Schotse filosoof en econoom Adam Smith. In één van de gevallen, in zijn boek The Wealth of Nations (1776), verwijst de uitdrukking naar het effect dat het najagen van eigenbelang door kapitalisten het algemeen belang dient, doordat zij de nationale productie verhogen en zo de collectieve rijkdom van een land vergroten.

De andere twee keer heeft de uitdrukking andere betekenissen. Die bedoel je waarschijnlijk niet: Smith gebruikt de term (met een andere betekenis) voor het eerst in zijn boek The History of Astronomy.
In dit boek (geschreven vóór 1758) spreekt hij over de onzichtbare hand, waarnaar onwetende mensen verwijzen om natuurlijke fenomenen te verklaren die anders onverklaarbaar zijn.