Dat je agressief wordt van gewelddadige games is een mythe.

Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan:
Critici van schietspellen mogen graag verwijzen naar de American Psychological Association (APA). Die brancheclub van psychologen en therapeuten noemde in 2015 na een analyse van acht jaar aan studies het spelen van games een 'consistente risicofactor' voor meer agressieve gedachten en gedragingen en een verminderd vermogen tot empathie. De APA vroeg de game-industrie om 'zachtere' games.
Wat de APA-gelovigen er niet bijvertellen, is dat de pyschologenclub geen geloofwaardige data kon opvoeren waaruit bleek dat gewelddadige games kinderen beïnvloeden. Het ontbrak al helemaal aan steekhoudende research over een mogelijk afstompend effect op lange termijn.
Dat bewijs voor de relatie tussen langdurig gamen en misdaad of gewelddadig gedrag is er ook niet, aldus de Britse universitair hoofddocent Mark Coulson in 2015 tegenover de BBC. En over de effecten op de korte termijn: 'Als je drie uur lang Call of Duty speelt, voel je je misschien wat opgelierd. Toch loop je daarna niet de deur uit om zomaar iemand in elkaar te rossen.'
Coulson was twee jaar daarvoor een van de 230 ondertekenaars van een petitie waarin werd gewaarschuwd voor de metastudie van APA. De opzet rammelde. Een van de bezwaren: vrijwel elk onderzoek gebruikt andere definities van geweld en agressie. Sommigen waren van een lachwekkende knulligheid. Zo moesten proefpersonen in een experiment een schietspel spelen en daarna een lijst invullen met woorden waarin letters ontbraken, zoals '_ill' en 'explo_e'. Maar wat bewijst de uitkomst dat niet-gamers vaker dan gamers wel op de woorden 'fill' en 'explore' kwamen?
Een andere kwestie die de ondertekenaars aankaartten is dat het aantal gewelddadige misdrijven gepleegd door jongeren in de VS sinds 1980 dalende is, zoals blijkt uit cijfers van de Federal Interagency Forum on Child and Family Statistics, een overheidsdienst. Voor wie een verband wil leggen: juist in diezelfde periode werd games spelen gemeengoed, dankzij de pc en spelcomputers die we in huis konden halen.