Waarom leven hogeropgeleiden langer dan laagopgeleiden?

Je leest en hoort in de media vaak dat hogeropgeleiden langer leven dan laagopgeleiden. Hoe is dat te verklaren?
En hoe zit het met doorsnee opgeleiden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Omdat hoogopgeleiden gezonder zijn dan laagopgeleiden.

Punt uit.

Dat is het antwoord, niet een antwoord waar je wat aan hebt, immers het verlegt de vraag naar: "Waarom zijn lageropgeleiden ongezonder?" Daarvoor zijn een aantal theorieën.

-Hogere opleiding>betere baan>meer geld voor goede zorg (gebleken onjuist! zeker in landen waar je een goed zorgsysteem hebt)
-Ze zijn minder slim en nemen dus minder kennis van wat gezonde leefgewoontes zijn.
-Een lage sociale status geeft stress, ongelukkig gevoel

Maar de mooiste vind ik zelf het tekort aan zelfdiscipline, welke een dubbelverklaring kan zijn voor zowel het niet afronden van een opleiding als het niet houden aan regeltjes voor wat gezond is (niet te veel drinken/roken, ongezond eten).
http://www.nu.nl/gezondheid/2249006/laagopgeleiden-stoppen-moeilijker-met-roken.html

http://www.regionaalkompas.nl/hart-voor-brabant/thema-s/bevolking/segv/verschillen-in-gezondheid-tussen-laagopgeleiden-en-hoogopgeleiden/

Laagopgeleiden hebben een ongezondere leefstijl
Laagopgeleiden gedragen zich over het algemeen ongezonder dan hoogopgeleiden (zie tabel 1). Onder laagopgeleiden komen de ongunstige leefstijlfactoren ‘excessief alcoholgebruik’, ‘niet sporten’, ‘overgewicht’ en ‘(zwaar) roken’ vaker voor dan onder hoogopgeleiden (zie tabel). Laagopgeleiden zijn bovendien minder succesvol in het stoppen met roken dan hoogopgeleiden. Opvallend is dat onder laagopgeleiden zowel meer mensen zijn die te veel drinken als meer mensen die helemaal niet drinken. Juist de meest gezonde categorie ‘matig alcoholgebruik’ komt bij hen het minst vaak voor (Dotinga & Picavet, 2006).

Toegevoegd na 2 minuten:
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/11/04/stressvolle-baan-korter-leven-1554525-a466310

Werkstress lijkt ook nog eens een grotere invloed te hebben bij laagopgeleiden dan bij hoogopgeleiden.

Toegevoegd na 18 minuten:
En dan nog een vrij duidelijke:

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/zwaar-werk-verkort-leven-na-pensioen

Mensen met een lagere opleiding doen vaker fysiek zwaar werk, wat een nadelige invloed heeft op de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat een goede opleiding en gezond leven niet alleen elkaar beïnvloeden maar ook een gezamenlijke basis hebben: zelfdiscipline.
Zelfdiscipline wordt in hoge mate bepaald door opvoeding. Hierdoor herhalen de factoren opleiding en gezondheid zich vaak in de volgende generatie.

Andere antwoorden (2)

het heeft er eigenlijk mee te maken hoe hoger en lager opgeleiden leven , LO hebben normaal veel meer arbeidsintensieve banen dat geeft meer slijtage aan het lichaam,ook lopen zulke banen meer risico, in Nederland hebben we goede medische voorzieningen maar in andere landen hebben HO betere medische toegang en medicijnen
HO zijn over het algemeen ook slimmer dan LO en roken gemiddeld minder en nemen minder risico en gebruiken minder drugs. ben je slim gebruik je je koppie beter leef je langer.

zo zijn er nog wat meer factoren die daar aan mee werken ... maar uit eindelijk heeft het te maken met geld met meer geld kun je beter voor je eigen zorgen, heb je minder stress leef je langer
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja die min was nergens voor nodig ...
Het is niet zo dat lageropgeleiden korter leven omdat ze laagopgeleid zijn; ze zijn laagopgeleid omdat ze korter leven. Of nauwkeuriger; wie van jongs af aan een slechte gezondheid heeft, zal (statistisch gemiddeld gezien) zowel korter leven als laagopgeleid zijn.
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Vanwaar de min?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het argument maakt niet meer uit als de eerste stelling al absurd is. Niemand kan die zin snappen. Je argument daarna is nog wel aardig maar dan is je min al binnen. Er zullen maar weinig mensen langs die eerste rare regel kunnen komen. Het gaat erom dat je je min uitgelegd wilde hebben, Dat is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk niet dat het waar is wat je zegt. Mensen in Nederland hebben geen lagere opleiding omdat ze van jongs af een slechtere gezondheid hebben. In derdewereldlanden kan dit wel opgaan. Omdat armen geen toegang tot gezondheidszorg hebben zijn kinderen van armen vaker en langer ziek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat tonus nier begrepen wordt (wat de minnen terecht maakt). Lageropgeleiden produceren in de regel Lageropgeleiden. Daarnaast geven Lageropgeleiden slechte eetgewoonten mee al van jongs af aan. Er is hier dus geen direct verband. Maar correlatie.
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat; het argument is niet absurd, integendeel. het is het omdraaien van oorzaak en gevolg, en bij statistische verbanden is het belangrijk om naar die mogelijkheid te kijken.
TurfGraver
7 jaar geleden
Hoeveel hoogopgeleiden hebben al op relatief jonge leeftijd hun opleiding al afgerond? Veel denk ik.
TurfGraver
7 jaar geleden
Gegevens gaan ook niet bepaald over ongezond geboren personen. Of over de verwachting in de eerste levens jaren.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2012/06/kloof-in-levensverwachting-tussen-hoog-en-laagopgeleiden-blijft-even-groot
tinus1969
7 jaar geleden
@Turfgraver; de gegevens gaan over gemiddelden. Dat betekent dat het gemiddelde omlaag wordt getrokken door een subgroep mensen die ongezond is en daardoor zowel kort leeft als laagopgeleid is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"ze zijn laagopgeleid omdat ze korter leven" Weinigen voor hun 17de zien sterven die laagopgeleid zijn gebleven terwijl deze wel universiteit hadden kunnen doen.
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat; je mist het punt, als je zegt 'Weinigen voor hun 17de zien sterven die laagopgeleid zijn gebleven terwijl deze wel universiteit hadden kunnen doen.'. De stelling is, dat mensen die ongezond zijn (chronisch ziek , etc), zowel gemiddeld korter leven, maar ook door hun lagere gezondheid het minder goed doen op school.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Sterft jong, gezondheid was altijd slecht, opleiding laag.
Er zijn voor geleerden zeer oud geworden die ziekelijk waren.
Wat is oorzaak en wat is gevolgd. Je weet het niet.
Men leest en hoort zoveel via de media Blijkt laag opgeleid te zijn.
Vaak ziek en daardoor veel schoolverzuim.
Sterft dus niet jong wegens lage opleiding, maar lage opleiding door ziekte. Zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn voor geleerden moet zijn: Er zijn veel geleerden zeer oud geworden.
(Eigenwijs toetsenbord).