Had Joseph Goebbels een militaire rang en zoja welke dan?

Ik dacht dat ie niet gediend had maar ze droegen allemaal militaire uniformen in die tijd dus hoe zat dat dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Nee. Vanwege zijn misvormde rechtervoet waardoor hij een beugel en speciale schoen moest dragen en mank liep was hij afgekeurd voor militaire dienst.
8 jaar geleden
Joseph Goebbels was (tot zijn frustratie) afgekeurd in WO I vanwege een misvormde voet. Hierdoor heeft hij nooit in de Reichwehr en de latere Wehrmacht een militaire rang gekregen. In de jaren 1930 werd hij echter Gauleiter van de NSDAP in Berlijn. Dit gaf hem de facto veel macht over het (para) militaire apparaat in Pruisen. Vanaf dat moment is hij dan ook vaak in uniform te zien. Wanneer in 1943 (naar een idee van Guderian) de Volkssturm wordt opgericht en deze vanaf november 1944 een beroep doet op alle mannen tussen 16 en 40 jaar (in praktijk 12 en 50 jaar), zien we Goebbels wederom in militair uniform de 'nieuwe' troepen toespreken. Hoewel deze organisatie formeel onder Himmler viel, kunnen we Goebbels toch als grote aanjager zien. In deze fase van de oorlog waren de militaire rangen minder belangrijk dan de positie ten opzichte van Hitler. Er kan rustig gesteld worden dat het gebrek aan een formele rang Goebbels tijdens stafvergaderingen als secondant van Hitler en zijn blinde Führerbefehl principe grote invloed heeft gehad op het laten voortduren van de allang verloren oorlog.