Heeft intelligentie ook te maken met parate kennis?

Mij is opgevallen, dat bij de Nationale IQ test vragen gebruikt worden, die berusten op kennis.

B.v. Agapanthus : ... is als Maori : Mens

Bij dit soort vragen moet je dus een bepaalde parate kennis hebben. Je moet dan dus weten dat een Agapanthus een plant is, anders kun je deze vraag niet zonder gokken goed beantwoorden.

Anders is het bij wiskundige reeksen. Hier moet je een stuk inzicht hebben in het patroon. Je moet het patroon ontdekken, om het volgende getal te kunnen vinden.

B.v. 1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13 , ...

Naar mijn idee heeft de eerste vraag niet veel met intelligentie te doen, maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik denk dat parate kennis géén goede methode is om intelligentie te meten. Van 2 mensen beide met een IQ van 150 (ik ga er hier even niet op in of IQ een goede graadmeter voor 'intelligentie' is) -zelfs met aanleg op dezelfde gebieden -kan het goed zijn dat de ene altijd gestimuleerd is geweest, een mooie academische carrière heeft gehad, belezen en ontwikkeld is, en de ander zodanige rotervaringen in zijn jeugd heeft gehad dat het 'er niet uitkomt'. Wèl denk ik dat je vaak zult zien dat mensen met een hogere intelligentie _vaak_ ook meer kennis paraat hebben, omdat dingen sneller opgenomen worden. Maar dat betekent niet dat je het op die manier betrouwbaar kunt meten, denk ik. Sowieso zou ik de BNN intelligentietest niet al te serieus nemen, het lijkt me entertainment.
Reddie
9 jaar geleden
Ik scoorde bij de BNN test 80 ;-)
En dat terwijl ik bijna 3 academische studies gedaan heb.
Overigens, die laatste reeks is eigenlijk ook parate kennis. Namelijk weten dat dit een reeks van Fibonacci is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar je hoeft niet te weten dat het de reeks van Fibonacci is om het volgende getal uit te rekenen.
Reddie
9 jaar geleden
@QZanden , kun je nagaan dat ik echt dom ben ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie, ja als je tachtig had gehaald, dan klopt dat wel
Mij lukte het om 130 te halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe is het verschil in punten tussen Reddie en QZanden dan te verklaren?
Bovendien, iemand die zegt dat hij/zij dom is, is dat meestal niet, maar iemand die zegt dat hij/zij intelligent is, is dat meestal ook niet.
Hoe is dat dan te verklaren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@belangstellend, daar heb je een punt. Ik denk zelf dat het ligt aan je genen of je er aanleg voor hebt of niet. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Waarschijnlijk wordt het door nog wel meer dingen bepaald zoals cultuur en leefomgeving.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Het kan aan van alles liggen. IQ testen (als de BNN test dat al is) horen zo ontworpen te zijn dat je als persoon niet zomaar hoger scoort dan je zou moeten (hoewel er natuurlijk altijd toevalstreffers mogelijk zijn, probeer je de kans daarop zoveel mogelijk te verkleinen). Maar LAGER scoren kan altijd. Geef iemand die onder optimale omstandigheden 135 zou 'moeten' scoren, maar eens zo'n test als ie zware hoofdpijn heeft en zwaar verkouden is en al 2 nachten niet geslapen heeft van zijn gehoest. Ik vraag me af of-ie dan zelfs maar de 100 haalt. Daarnaast kan het zelfs nog zo zijn dat als je te 'slim' bent je allerlei andere mogelijkheden gaat zien in bepaalde vragen die helemaal niet zo bedoeld zijn,, waarmee je het jezelf onnodig lastig maakt. De vraagstelling in professioneel opgezette IQ testen hoort dat natuurlijk uit te sluiten, maar zoals eerder gezegd, ik vraag me af hoe solide die test van BNN is. En in dit geval kan het dus misschien ook domweg liggen aan het even niet paraat hebben van bepaalde kennis, als dat soort vragen werkelijk zo gesteld werd in de BNN test.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het nog wat uitmaken, of je in je vroege jeugd nog gestimuleerd wordt in de dingen waar je interesses toch al liggen? Een soort turbo werking. Of dat je juist veel verschillende dingen moet meemaken?
Waardoor je al vroeg inzichten ontwikkelt?
kierkegaard47
9 jaar geleden
Weet ik niet. Ik denk wel dat de theorie is dat bij een echte iq test (onder supervisie van een testpsycholoog) er zoveel mogelijk gecorrigeerd wordt voor dat soort zaken. Zo moest ik bijvoorbeeld wel mijn gegevens van opleiding en dergelijke invullen, en ik zou me niet verbazen als dat enige invloed op mijn resultaten heeft gehad (als wiskundige heb ik misschien een 'getrainde' voorsprong op het gebied van cijferreeksen e.d.). Sowieso lijkt stimulatie in de jeugd me wel bevorderlijk voor de ontwikkeling van je talenten. Ik vermoed dat dat ook invloed kan hebben op je gemeten iq, maar of het ook invloed kan hebben op je 'natuurlijke' intelligentie weet ik niet. Er zijn trouwens heel verschillende modellen voor intelligentie in omloop waaronder varianten die niet minder dan 7 soorten intelligentie onderscheiden, en ik zou me kunnen voorstellen dat 'brede' stimulering daarin een andere invloed heeft dan 'specifieke' stimulering. "IQ testen (als de BNN test dat al is) horen zo ontworpen te zijn dat je als persoon niet zomaar hoger scoort dan je zou moeten " <--- dat is een van de redenen dat ik de BNN test (en veel internettesten) niet serieus neem, ik hoor zoveel verhalen over heel hoge scores dat ik niet een erg hoge indruk van de betrouwbaarheid ervan heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan een test (dus ook aan een IQ-test) heb je alleen maar wat als die valide is. D.w.z. zorgvuldig geijkt voor een bepaalde doelgroep.
Behoor je niet tot die doelgroep, dan zegt de uitslag van die test niet veel.

Antwoorden (3)

Nee, iedere sukkel kan informatie in het hoofd stampen, dat heeft met intelligentie weinig te maken. IQ speelt wel een rol in het leggen van verbanden bij het leerproces maar in jouw voorbeeld speelt dat absoluut niet.
Je hebt dus groot gelijk, die eerste vraag deugt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lukt dus juist niet iedere sukkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JUIST iedere sukkel. Idiot savant, nietwaar?.
Voor dingen stomweg uit de kop leren is volharding nodig. Geen intelligentie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naast volharding is een goed geheugen ook niet verkeerd! Speelt het geheugen ook nog een belangrijke rol bij intelligentie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@martinm, het helpt als je verbanden kan leggen tussen verschillende dingen. Door die verbanden blijf je het ook beter onthouden dus MrTomaat heeft daar wel een punt. Het klopt dat het deels gewoon volharding is, maar het leggen van verbanden tussen items helpt enorm om het beter te onthouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@martinm
Geheugen heeft heel veel te maken met intelligentie. http://trendingsideways.com/index.php/what-does-memory-have-to-do-with-intelligence/ http://psychcentral.com/news/2010/11/30/memory-quantity-not-quality-linked-with-iq/21305.html http://cas.umkc.edu/casww/sa/IntellMemLearn.htm http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886997000548 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20022311 Overigens zie ik even geen verband met savantisme: een vrij zeldzame afwijking. Wellicht kan je deze toelichten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn niet zelden juist de zwakbegaafden die zich toeleggen op het van buiten leren van een enorme hoeveelheid feiten - en daar wonderwel in slagen.
En zo ik ook al zei, ja natuurlijk is er een verband tussen IQ en leerproces, maar dat wil nog niet zeggen dat je IQ kan meten aan al-of-geen kennis van het potsierlijk toevallige feit dat er een plant bestaat die Agapanthus heet. Intelligentie, is de essentie, wordt niet gedefinieerd door wat je uit de kop kan leren, of wat je al of niet toevallig onthouden hebt, maar hoe je informatie beoordeelt, verwerkt, opslaat en hergebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geheugen definieert intelligentie inderdaad niet, maar maakt er wel degelijk onderdeel van uit.
Het gaat mij ook niet om het al dan niet weten van een specifiek plantje, het gaat mij om jouw uitspraak "Voor dingen stomweg uit de kop leren is volharding nodig. Geen intelligentie."
En dat is pertinente onzin, zoals je in de eerder aangedragen links kan lezen. En wat betreft je bewering "Het zijn niet zelden juist de zwakbegaafden die zich toeleggen op het van buiten leren van een enorme hoeveelheid feiten - en daar wonderwel in slagen."
Nee, dat is juist wél zeldzaam.
Zelfs volgens de meest optimistische schatting heeft 1 op de 10 autisten 'enige vorm van' savantisme. De opmerkelijke prestaties die je bijvoorbeeld in de film 'Rain Man' ziet zijn nog veel zeldzamer. http://www.psy.dmu.ac.uk/drhiles/Savant%20Syndrome.htm
Intelligentie is, denk ik, vooral verbanden leggen met de parate kennis die je hebt. In jouw voorbeeld moet je dus weten van het bestaan van de voorbeelden in de vraag.
Stel dat we een volk zouden vinden dat afgezonderd van de rest van de wereld heeft geleefd, dan kan iemand uit dat volk niets met die opgave. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij minder intelligent is dan iemand die het antwoord wel weet. Terwijl wij, als we een weekje bij dat volk zouden leven, door die mensen als dom gezien kunnen worden, omdat we daar waarschijnlijk weinig kans hebben de omstandigheden om te overleven goed in te schatten
9 jaar geleden
Naar mijn idee,

De IQ test, test alleen algemene kennis. Wat je weet door de krant te lezen en het nieuws te kijken etc.

Maar intelligentie is een ander verhaal. Het maakt naar mijn idee niet uit wat voor studie je hebt gedaan of wie je bent. Als je op de middelbare school een "laag" niveau doet. Dan heb je minder theorie en meer praktijk. Als je een "hoger" niveau doet heb je meer theorie i.p.v. praktijk. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat voor niveau je doet, je weet allebei evenveel, maar dan over andere dingen. Bij de CITO toets word ook alleen maar getest hoe goed je bent in theorie en niet in praktijk.
Met theorie en praktijk bedoel ik Theoretische vakken en praktische vakken.