Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben hoog opgeleiden over het algemeen meer initialen dan laagopgeleiden?

Bij wetenschappelijke studies zijn vaak ellenlange namen te vinden, met soms wel vier initialen bij één wetenschapper. Dat bracht me op deze vraag. Ik kan me voorstellen dat hoogopgeleiden, bijvoorbeeld doordat ze uit een 'hoger' milieu komen (al geldt dit natuurlijk niet voor allen), meer initialen hebben dan laagopgeleiden, waar het wellicht simpeler wordt gehouden.

Iemand die hier meer van weet of wellicht een onderzoek kan aanhalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, het valt alleen meer op bij hoog opgeleiden omdat je daar meer publicaties van ziet dan van lager opgeleide mensen.
Zelf heb ik maar 1 initiaal, maar heb ik wel een aantal publicaties...

Wat mij in die zin wel opgevallen is, is dat buitenlanders vaak meerdere namen hebben. En bij wetenschappelijk onderzoek noem je in ieder geval ook je begeleider (indien van toepassing), sponsor, directeur, medewerkers e.d. Dus er staan een hoop mensen bij (ook die niet hoog opgeleid zijn) waarbij je kans op meerdere namen toe neemt.

wiki:
In de Verenigde Staten heeft vrijwel iedereen twee voornamen. Men spreekt van first name en middle name, en een van beide wordt vaak geïnitialiseerd: George W. Bush of J. Edgar Hoover. Soms staat een middelste initiaal niet specifiek voor een naam, zoals in het geval van de presidenten Ulysses S. Grant en Harry S. Truman.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voornaam#Aantal_voornamen

In katholieke kringen in Nederland is het een gebruik om kinderen drie voornamen te geven, waarvan de laatste vrijwel altijd Maria is, ongeacht het geslacht. Zodoende is hun derde voorletter een M.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorletter
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal. Ik stel me altijd voor met mijn voor en achternaam maar bij officiele documenten gooi ik nog even mijn doopnamen erbij om het luxe te laten klinken. Maar met mijn mbo niveau 4 diploma ben ik niet echt hoog opgeleid.
Erna55
9 jaar geleden
Mijn 5 voornamen heb ik van mijn katholieke ouders gekregen. Ik heb geen wetenschappelijke publicaties op mijn naam.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding