Hoe oud is de gemiddelde Nederlander?

Het gaat hierbij niet om hoe oud hij/zij wordt, maar de leeftijd die je krijgt als uitkomst van het gemiddelde van de leeftijden van alle inwoners van Nederland op dit moment. Is er ook een website die dat publiceert. Neemt die leeftijd ook toe met de vergrijzing?

9 jaar geleden
6.6K
Poet
9 jaar geleden
Je bedoelt hoe oud zijn Nederlanders gemiddeld. De gemiddelde Nederlander is nog niet gevonden...

Het beste antwoord

De gemiddelde leeftijd in Nederland is per jaar als volgt:
1950 30,8 jaar
1960 31,7 jaar
1970 32,5 jaar
1980 34,4 jaar
1990 36,6 jaar
2000 38,2 jaar
2013 40,8 jaar
2014 41,0 jaar

Dit wordt gepubliceerd door het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). De link geeft je de specifieke pagina waar ik bovenstaande vandaan heb gehaald. De algemene link geeft je de homepage waar kunt door klikken naar allerlei statistische informatie die vrij beschikbaar is.

Toegevoegd na 4 minuten:
N.B. de peildatum is voor ieder jaar 1 januari (vandaar dat 2014 er al bij staat). Het overzicht (via de link) geeft ook nog de uitsplitsing naar mannen en vrouwen.

En ja, de gemiddelde leeftijd neemt toe, maar neemt de gemiddelde leeftijd toe omdat de vergrijzing toe neemt of neemt de vergrijzinng toe omdat de gemiddelde leeftijd toe neemt ? ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dikke plus voor het antwoord. Duidelijk, en met betrouwbare bron. Ik snap alleen de laatste toevoeging niet. Vergrijzing houdt in dat het aandeel ouderen in een bevolking toeneemt. Dit gaat samen met een stijging van de gemiddeld leeftijd van een bevolking. Er is geen sprake van een oorzakelijk verband, het ene is onderdeel van de definitie van het andere.
Ivana
9 jaar geleden
Kort na de oorlog waren er veel grotere gezinnen, dus meer baby's die de gemiddelde leeftijd deed dalen.
Bij het verminderen van het aantal geboorten zal de gemiddelde leeftijd ook stijgen omdat er in verhouding meer ouderen zijn. Dat is niet altijd even gezond, want de jeugd moet de ouderen 'dragen'. Hun werk zorgt voor het kapitaal om de ouderen te verzorgen wanneer zij zijn uitgewerkt. Een hoger landelijk gemiddelde zorgt dus voor financiële moeilijkheden bij de uitkering van de AOW en de ziektekosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krijg ik toch nog een beetje discussie ;-) @uhmramon denk je eens in. Niemand wordt ouder dan 60 maar door een verbeterde gezondheidszorg gaan steeds minder mensen voor hun 30ste dood. Gevolg, gemiddelde leeftijd neemt toe, vergrijzing, geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mullog: Ja, klopt. Andersom kan ook: Door een verbeterde gezondheidszorg worden mensen steeds ouder. Stel, tegelijkertijd komt er een geboortegolf. Dan heb je vergrijzing, maar gemiddelde leeftijd blijft stabiel of daalt.

Andere antwoorden (1)

Zo tussen de 40 en 45 jaar hoorde ik pas op het nieuws . In vergelijking met de Gaza strook waar de leeftijd op 15 , 18 is . Dat laatste wordt als een explosieve factor gezien . Dus de bron was het nieuws over de droeve situatie in het midden oosten .