Bestaat er een boek waarin wetten zoals de wet van Murphy, Boob, Weiler,... staan in omschreven en uitgelegd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat bestaat.

Het heet "Archimedes, Newton, Murphy, wetten uit de wetenschap" en is geschreven door Hans van Maanen. Het verscheen in 2004. Hans van Maanen is wetenschapsjournalist en columnist voor o.a. de Volkskrant.

Op deze website http://www.bol.com/nl/p/archimedes-newton-murphy/1001004002122301/ staat onder meer deze tekst:

"In dit boekje worden de bekendste wetten, achtentwintig in getal, op een rij gezet. Wetten uit de natuurkunde, de scheikunde en de astronomie, maar ook biologische, economische en sociologische wetten. Samen geven zij een origineel beeld van de ontwikkeling van de wetenschap.".
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Helaas is dat boek niet meer leverbaar...
Antoni
9 jaar geleden
Het is tweedehands nog verkrijgbaar! Niet alleen bij Bol.com, maar bijvoorbeeld ook op www.boekwinkeltjes.nl. Overigens: begrijp ik dat je een boek zoekt over de niet zo serieuze wetenschappelijke wetten? Als je dat zoekt, heb je misschien niet zo veel aan het boek uit mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, niet echt wetenschappelijke wetten maar meer sociologische wetten
Bedankt!
Antoni
9 jaar geleden
Sociologie is ook een wetenschap...
Ik denk dat je op zoek bent naar verrassende en grappige wetten. Het onderstaande boek staat daar vol mee:

ISBN: 90-229-8923-2
Uitgever: A.W. Bruna
Titel: Murphy's Law
Auteur: Arthur Bloch

Voorbeelden:

De observatie van Etorre:
De andere rij gaat sneller.
De variant van O'Brien:
Als je in de andere rij aansluit, dan zal de rij die je net verliet sneller gaan dan de rij waarin je nu staat.
De gevolgtrekking van Kenton:
Teruggaan naar de eerste rij verstoort beide rijen en maakt iedereen kwaad.

Het raadsel van Kovac:
Als je een verkeerd nummer intoetst, krijg je nooit een ingesprektoon.

De eerste wet van Zymurgi over de uitzettende kracht van een systeem:
Als je een pot wormen geopend hebt, kun je ze alleen nog maar in een grotere pot terugstoppen.
Het commentaar van Kaiser op Zymurgi:
Open nooit een pot wormen, tenzij je gaat vissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!