hoe kun je zwaartekracht omzetten in elektrische energie?

ik bedoel geen waterval of een riviier die een generator draait. ik bedoel gewoon dat je een zware steen op iets legt en de hele tijd elktrische energie wint.

Toegevoegd na 7 uur:
niet door de potientiele energie ik bedoel dus de zwaarte kracht (zwaartekracht omzetten in elektrische energie0

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
en wat zet je dan om met die steen?
Cryofiel
9 jaar geleden
De hoeveelheid energie die de steen heeft, blijft gelijk. Dat houdt automatisch in dat die steen geen energie zal kunnen leveren.

Antwoorden (2)

Om elektriciteit te genereren heb je beweging nodig. Je moet namelijk een magneet door een spoel laten draaien. Je voorbeeld van die steen gaat dat niet lukken.

Over het algemeen vindt energie omzetting op een dynamische manier plaats. Daarmee bedoel ik dat een voorwerp dat een bepaalde vorm van energie heeft deze alleen kan omzetten in een andere vorm van energie door iets te laten gebeuren. Bijvoorbeeld, een steen op een bepaalde hoogte heeft potentiele energie. Als deze steen valt wordt deze potentiele energie omgezet in snelheid en warmte en, op het moment dat hij de aarde raakt, in de plof die je dan hoort. De steen heeft dan nog steeds potentiele energie (als je er een kuil onder graaft valt hij verder) maar die wordt niet meer omgezet omdat hij stil ligt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Jammer genoeg heb je gelijk. :-(
Het zou mooi zijn geweest als het wel gekund had.
(+)
jc54
9 jaar geleden
Het zou mooi zijn als iedereen het daar mee eens is, maar dat is natuurlijk weer niet zo. Je hebt niet per sé beweging nodig om energie op te wekken. Tegenwoordig kan dat ook met zonne-collectoren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@jc54
Dit gaat om energie uit zwaartekracht. Daar heb je toch écht beweging bij nodig om er energie uit te putten.
Niet, je kan een kracht niet omzetten in energie. Er is namelijk zoiets als de wet van behoud op energie.

Je kan die kracht wel gebruiken om een bepaalde vorm van energie om te zetten in een andere vorm van energie zoals potentiële energie omzetten in kinetische energie. Maar je kan niet zomaar energie uit een kracht laten ontstaan.