kan iemand mij het verschil uitleggen tussen conformisme en identificatie ?

Conformisme verwijst naar het feit dat mensen elkaars denken en handelen gaan overnemen (zo ontstaan o.a rages). Solomon Asch deed een experiment waarbij telkens 1 onwetende proefpersonen in een groep werd geplaatst van 6 andere studenten. Aan die 6 personen werd op voorhand gezegd welke antwoorden ze moesten geven. De onderzoeker liet het merendeel van de groep foutieve antwoorden geven 75% van de niets wetende proefpersonen nam minstens 1 van de foutieve antwoorden over. (In een normale situatie zou de proefpersoon wel het juiste antwoord weten/geven het waren namelijk geen kennisvragen maar vragen die men met normaal functionerende zintuigen kon oplossen). Achteraf werd hiervoor de term 'identificatie' gegeven. = het zich vereenzelvigen met een bepaalde groep of persoon, waardoor de normen en attitudes worden overgenomen. Nu begrijp ik niet goed het verschil (als die er al dan niet is) tussen deze twee termen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Antoni
9 jaar geleden
Uit je beschrijving lijkt het verschil: Conformisme: overnemen van DENKEN en HANDELEN.
Identificatie: overnemen van NORMEN en ATTITUDES. Identificatie lijkt dus verder te gaan en verstrekkender (dus met grotere gevolgen) te zijn dan conformisme.

Antwoorden (1)

Identificatie is een van de verklaringen voor het conformeren aan de groepsnorm zoals dat in de experimenten van Asch voorkwam. Het conformisme is dus wat in de experimenten van Asch kon worden vastgesteld (geobserveerd). Identificatie is niet geobserveerd, maar is iiets anders, nl. een mogelijke verklaring voor het gedrag van de respondenten.

Er is in de Asch-traditie ook wel verder onderzoek gedaan, waarbij de onwetende respondent bijv. een vrouw was en de 'acteurs' waren mannen, en andersom. Onder die omstandigheden mag je aannemen dat de onwetende respondent zich minder identificeert met de 'anderen' en zich minder snel conformeert. Dit bleek idd het geval te zijn. Hiermee werd ondersteuning gevonden voor de verklaring dat identificatie een rol speelt bij conformerend gedrag.

Maar er blijven ook andere mogelijke verklaringen. Bijvoorbeeld angst voor afwijzing of straf.