Waarin verschilt radicaal van principieel?

Ik vind het onderscheid tussen deze twee woorden best lastig - behalve dat je ze anders schrijft natuurlijk en de connotatie van de laatste vermoedelijk positiever is.

Beiden gaan toch uit van een basisprincipe, een grondbeginsel?

Waarin zit 'm dan het verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Radicaal (van radix = wortel) betekent met wortel en al, geheel en al, totaal. B.v. Ik ben radicaal tegen loonverschillen. Vroeger had je de PPR (Politieke partij radicalen) die wilde de maatschappij helemaal opnieuw gaan opbouwen.

Principieel gebruik je als het om principes gaat. In de politiek is de SGP een partij met bijna louter principiele standpunten. De SP trouwens ook.

Radicaal en principieel, het werkt meestal niet, wil je iets bereiken moet je compromissen sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk antwoord gegeven leverde nuance op. Dit extra vanwege de verwijzing naar de wortel.

Andere antwoorden (4)

Als je radicaal bent dan streef je naar ingrijpende veranderingen. Als je principieel bent dan doe je iets uit overtuiging. Zo ben ik in principieel vegetariër en geen radicale vegetariër.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Principieel kun je zijn zonder te vinden dat je de rest van de wereld moet overtuigen van jouw standpunt, radicaal betekent dat je ook bereid bent om actie te ondernemen om de wereld te overtuigen van jouw standpunt. Er zit iets van fanatisme / extremisme aan vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radicaal is een van de uiteinden op de lijn tussen radicaal en gematigd. Principes zijn opvattingen, ideëen. Radicaliteit is de mate van daaraan vast blijven houden.
Radicaal betekent: zonder uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je principieel bent dan leef je je leven vanuit bepaalde principes, opvattingen. Je richt je leven zo in dat deze principes de basis zijn. Je valt er echter anderen niet mee lastig. Een ander weet dat jij zo leeft, maar je laat elkaar gewoon in de waarde.

Als je radicaal bent dan ben jij ervan overtuigd dat jouw principes de enige juiste zijn, niet alleen voor jou, maar ook voor de rest van de wereld, en wijs je al het andere af. Je wilt tot het uiterste gaan om anderen ook te overtuigen van, of te dwingen tot jouw principes. Hierbij laat je anderen dus niet meer in hun waarde.