Waarom geven sommige mensen een advies altijd HEEL dwingend terwijl anderen het (vrijwel) altijd adviserend zullen doen?

Ik bedoel hiermee het volgende:

Stel ik wil een nieuwe auto kopen en ik zeg tegen twee kennissen:
Ik overweeg om een VOLVO xyz (is maar een voorbeeld) te nemen:

reactie persoon 1: Dat moet je NIET doen, hoe kom je erbij, dat is echt de slechtste optie om voor te kiezen

reactie persoon 2: Waar baseer je die keuze op? Ik zou de dat echt afraden omdat ik de ervaring heb dat dit type ....... (en dan komt er een reden).

Het valt mij op dat mensen die reageren als persoon 1 het ook vrijwel altijd zo doen. En als je ze daar ooit op aanspreekt, ontkennen ze dat ze zo dwingend zijn, ze geven alleen advies zeggen ze dan.

In mijn optiek klinkt: je MOET niet als advies.

Wat maakt nou dat de personen die reactie 2 geven zo anders reageren? Volgens mij zijn BEIDE reacties van alle leeftijden EN alle nieveau's dus iets van ervaring of opleiding lijkt me minder voor de hand te liggen.

Toegevoegd na 59 seconden:
oeps, nieveau's = niveaus

amigo
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het meer een kwestie is van hoe de persoon in elkaar zit,hij/zij zal vermoedelijk hetzelfde bedoelen als persoon 2,maar formuleert het anders[dwingender].

Het beste antwoord

Zelf heb ik de ervaring dat,

-hoe dichter mensen (emotioneel) bij mij staan, familie of liefhebbenden,... hoe meer de mensen reageren door te zeggen, 'dat moet je niet doen!'
Ik denk dat ze me willen behoeden om iets doms te doen, of gevaarlijks. Bovendien denken deze mensen mij te kennen. Ze hebben van mij en mijn plan een bevooroordeeld beeld. Ze willen me dus beschermen. En ze denken me te kennen.
**********************************************
-Hoe verder mensen (emotioneel) van me af staan,...
hoe meer men mij loslaat in mijn keuzes. Zij hoeven mij niet te beschermen. Zij slaan mij onbevooroordeeld gade.
**********************************************
Nou moet ik die liefde van de eerste groep gek genoeg als fijn en warm en liefdevol ontvangen terwijl het op mij vaak juist, dwingend en weinig begripvol overkomt. Bovendien heb ik persoonlijk juist van hen veel bevestiging nodig daar zij mijn lieve mensen zijn.

En het advies van de tweede groep mensen is minder waard voor mij omdat het niet de mensen zijn waarvan ik hoop dat ze van me houden. Hun bevestiging heeft veel minder effect op mij dan die van mijn geliefden.

Kortom, zelf heb ik de ervaring dat ik de -je moet-mensen- harder nodig heb, dus gevoeliger ben voor hun advies/kritiek en op zo'n -je moet-moment dus eigenlijk een vorm van eenzaamheid ervaar.
**********************************************

Ik schreef dit allemaal bewust in de ik en mij-vorm.
Ik weet niet of jij je hierin herkent. In ieder geval maakte jouw vraag dit bij mij los.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
HELEMAAL DAT was nou eigenlijk wat ik bedoelde
Je hebt het mooi verwoord door het te splitsen in mensen dichtbij en veraf En ik herken absoluut dat je gevoeliger bent voor wat mensen die dicht bij je staan zeggen en dat het mogelijk ook juist daardoor komt dat dat dwingende dan erg onprettig overkomt Veel dank voor je antwoord
amigo
12 jaar geleden
dank je, nuttig antwoord

Andere antwoorden (2)

Mijn ervaring is, dat als mensen zeggen je moet, dat ze er alles van weten! Of dit in ieder geval denken
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ha ha, daar herken ik zeker iets in. Dat ZIJ vinden dat ze er alles van weten, gek genoeg sta IK meer open voor adviezen die minder dwingend worden gegeven, en daar vertrouw ik en de regel ook meer dat dat die persoon weet waar hij het over heeft
Dat heeft niets te maken met ervaring,
of met opleiding.

Dat heeft meer te maken met persoonlijkheid, karakter, genen.
M.a.w.: hoe iemand is.

Eigenwijs > afwachtend.
Zeker van zichzelf > onzeker.

Dat zijn gewoon karaktertrekken.
Ieder mens is verschillend.
Ieder persoon is anders.

Ieder vogeltje zingt nu eenmaal zoals het gebekt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
maar.... uit je antwoord denk ik nu dat je stelt dat mensen die NIET zeggen: "je moet.." dat die onzeker zijn. Die ervaring heb ik niet, ik vind zelf die mensen die zeggen "je moet" eigenlijk vaker onzeker want als je dan doorvraagt kunnen ze het meestal niet onderbouwen en blijven alleen herhalen: en TOCH moet je het niet doen Of was dat juist wat je wilde zeggen?
amigo
12 jaar geleden
die - is trouwens niet van mij hoor