Wat heeft Dankbaarheid met gezondheid te maken?

Je hoort wel eens zeggen dat mensen die dankbaar of tevreden zijn gezonder zijn of minder gauw ziek worden is hier een verklaring voor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Professor Robert Emmons van de Universiteit van Californië in Davis zegt: „Uit onderzoek begint duidelijk te worden dat gevoelens van dankbaarheid een enorm positieve invloed hebben bij het omgaan met dagelijkse problemen, en dan vooral stress, en bij het ontwikkelen van een gevoel van eigenwaarde.”
Het tijdschrift Time noemt nog meer voordelen: „Mensen die zichzelf als dankbaar beschrijven, . . . zijn over het algemeen energieker en optimistischer, ervaren minder stress en hebben minder last van depressies dan de meeste mensen.”

Toegevoegd na 4 minuten:
http://translate.google.be/translate?hl=nl&sl=en&u=http://www.iamthankful.com/science/gratitude-interventions-project-by-dr-robert-emmons&ei=yZS5TrK4M46fOo7D3NII&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=5&sqi=2&ved=0CFYQ7gEwBA&prev=/search%3Fq%3Drobert%2Bemmons%2Bgratitude%26hl%3Dnl%26biw%3D1600%26bih%3D731%26prmd%3Dimvnso
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bankt voor je antwoord gemotiveerd met de leuk link met tips hoe je een dankbaarder persoon kunt worden!

Andere antwoorden (2)

mensen die tevreden en dankbaar in het leven staan, hebben geen last van chronische stress.
bij chronische stress gaat je lichaam hormonen aanmaken die de weerstand verlagen.
deze mensen zijn dus op den duur vatbaarder voor ziektes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt wel logisch, maar heb je ook een bron?
Rieneke1
12 jaar geleden
nou nee, ik zoek zelden bronnen, ik geef antwoord vanuit mijn opleiding en kennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rieneke: en zo is dat! pluma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben toch wel benieuwd naar een bron.. Gevoelsmatig zit er een hoop in, maar is het aantoonbaar?
Rieneke1
12 jaar geleden
stippel, dan ga je toch op zoek?
ik zou googlen op cortisol weerstand.
Rieneke1
12 jaar geleden
en chronische stress :)
capthavoc
12 jaar geleden
25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. bron genoeg ??? ;)
Een Romeins gezegde luidt "mens sana, in corpore sano", "een gezonde geest in een gezond lichaam".

Er zijn inderdaad wel onderzoeken gedaan naar de relatie tussen tevredenheid en gezondheid.

O.a. de Psychologie van arbeid en gezondheid houdt zich daar mee bezig en dan met name in werksituaties.
Onderzoekers in deze discipline houden zich bezig met een verscheidenheid aan psychosociale werkkenmerken die gerelateerd zouden kunnen zijn aan lichamelijke en mentale klachten.
De lichamelijke gezondheidsklachten variëren van door ongelukken ontstane klachten tot hart- en vaakziekten. Mentale gezondheidsklachten betreffen bijvoorbeeld stress, burn-out en depressie.

Stress, burn-out en depressie komen vaker voor bij mensen die ontevreden zijn met het werk of met het leven.
En deze mentale klachten veroorzaken heel vaak ook lichamelijke klachten.
Dat noemt men dan psychosomatische klachten.

Psychosomatiek of psychosomatische geneeskunde is een medisch gebied dat zich bezighoudt met de wisselwerking tussen psyche en lichaam.
Het wikipedia-artikel daarover is omstreden, de neutraliteit wordt betwist.
Dat kan betekenen dat men er nog niet uit is. Dat er geen degelijke wetenschappelijke conclusies te trekken zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1