Hoeveel inwoners zou Europa nu hebben als de pest er niet was geweest?

De ziekte de Pest heeft in de Middeleeuwen 20 miljoen slachtoffers gekost.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Ik denk net zoveel.... Moeder natuur had vast wel iets anders verzonnen om het aantal inwoners terug te dringen.... Misschien waren er dan wel zoveel dat er weer veel zouden sterven aan honger...

Blijft gokken natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen antwoord op te geven.

Het is mogelijk dat er door grotere hoeveelheden mensen er meer hongersnoden zouden zijn gekomen. Waardoor oorlogen zouden zijn ontstaan. Misschien had een van de nabestaanden van de pestslachtoffers ook al een soort hitler geweest en besloten om in 1753 alle christenen af te maken en hiermee met 50 miljoen doden in goed begin gemaakt.

Of misschien was alles van een leien dakje gegaan en zouden er nu 5 keer zoveel mensen in europa geleefd hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogst waarschijnlijk net zoveel als nu. Het aantal inwoners hangt namelijk af van de huidige natuurlijke en economische draagkracht van een regio. Als genoeg(voedsel, werk en inkomen) is voor 300 miljoen mensen dan kunnen er in de Europese Unie ook zoveel mensen leven. Het effect van een dodelijke epidemie is na 3 generaties meestal al uitgewoed. Decennia na die pestepidemie was er trouwens meer bos in Europa, omdat er minder boeren waren om de akkers te bewerken.