Wat moet je doen als je persoonlijk begeleider je vertrouwen schaadt?

Mijn persoonlijk begeleider die ik al 4 jaar ken,waar ik veel van mijn problemen mee deel en die mij het gevoel gaf echt begrip en respect voor mijn diagnose(schizofrenie)te hebben heeft niet netjes behandeld(netjes gezegd..)

Het is namelijk zo dat mijn vriendin waar ik nu 5 maand mee samenwoon iemand nodig had om haar op weg te helpen in een hele nieuwe leefsituatie.Toen heeft mijn begeleider aangeboden haar een paar dagen per week stage te laten lopen zodat ze even wat afleiding heeft en wat onder de mensen komt.

Nu heeft zij hem ook in vertrouwen genomen,over zaken in het verleden,maar ook over mij,over dat het best moeilijk is samen te wonen met een schizofreen,ze wilde haar hart luchten.Maar nu heeft die begeleider haar in het kort gezegd dat hij eigenlijk er ook wel genoeg van heeft mij te begeleiden en dat zij mij ook maar het beste kon laten opnemen,want dan had zij ook nog mijn huisje!en meer van die dingen!

Mijn vriendin heeft hier drie dagen mee rondgelopen omdat hij haar op het hart had gedrukt om toch vooral hier niet met anderen over te spreken,evenals enkele verzekeringstechnische dingen m.b.t. het stagelopen

Ze heeft het me vanmiddag allemaal verteld omdat ik voelde dat er iets was.

Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Met je begeleider praten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt als een heel ingewikkelde situatie. Ik begrijp dat je vertrouwen geschaad is. Het beste is inderdaad om toch met je persoonlijk begeleider te gaan praten. Vertel hem wat je van je vriendin hebt gehoord. Vertel hem wat dat met jou doet. Dan kun je samen een plan maken hoe verder. Luister ook vooral goed naar wat hij te zeggen heeft. Want dat vergeten we allemaal nog wel eens als we boos zijn. Als je er samen niet helemaal uitkomt, dan kun je ook een gesprek aanvragen met de leidinggevende van je persoonlijk begeleider, of met de psycholoog of psychiater van de organisatie. En vooral: blijf rustig! Stap voor stap een stukje verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een andere begeleider proberen te krijgen.

Een begeleider is er juist mede voor dat je dingen in verband met je handicap in vertrouwen kan vetellen.

Ik heb ook de nodige begeleiding gehad. Altijd was de regel: Wat er tijdens de gesprekken verteld word komt nooit naar buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff, wat een gecompliceerde situatie!
Er speelt hier duidelijk een heleboel 'onderhuids'.
Wat mij opvalt aan je verhaal, is dat je begeleider je vriendin heeft aangeboden om haar stage te laten lopen.
Kan dat zomaar? Ziet hij haar soms wel zitten? Waarom mag ze niet met anderen praten over wat ze besproken hebben? En dan die opmerking over jou laten opnemen zodat zij je woning kan houden! Dit klopt gewoonweg niet.
Je zegt dat ze haar hart moest luchten. Ziet zij hem wel zitten? Enne... ik wil echt niet stoken, maar hoe eerlijk is je vriendin hierin? Is dit misschien een verkapte poging om een einde te maken aan jullie relatie? Of aan de relatie tussen jou en je begeleider? Jaloezie kan een hoop zaken 'verkleuren'...
Dat jij in een kwetsbare positie zit, is duidelijk. Laat dat je echter niet tegenhouden om te proberen duidelijkheid te krijgen. De enige manier om dit te bereiken, is volgens mij met beiden tegelijkertijd om de tafel te gaan zitten. Anders blijft het een kwestie van 'hij zei' en 'zij zei', zonder dat je daar echt het fijne van te weten komt.
Pas wanneer dat duidelijk is, kun je verder stappen overwegen. En dan lijkt het mij het beste om in ieder geval te proberen een andere begeleider te krijgen.
Iedere instelling heeft een reglement waarin opgenomen dat ze vertrouwelijk dienen om te gaan met de gegevens van een patiënt, óók naar diens naaste omgeving toe! Dit vertrouwen is geschonden en dat geeft jou het recht om een officiële klacht in te dienen.
Ga echter niet lopen denken dat het aan jou ligt, en hou op je een slachtoffer te voelen. Niet bij de pakken neerzitten en kies geen eieren voor je geld. Je zit nu in deze situatie om te leren voor jezelf op te komen!
Heel veel sterkte gewenst.