Wat betekent een droom over de dood?

Ik droom de laatste tijd vaak over de dood. Dat een dierbare van mij dood gaat.
Laatst droomde ik dat ik wist dat een goed vriendin van mij binnenkort zou overlijden. Ik was in mijn droom heel verdrietig, maar ik kon dit niet laten merken. Wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
77.1K

Het beste antwoord

Ik ga je even dicteren over het dromenboek dat ik heb, en de cursus die ik heb gevolgd over droomuitleg:

'Dromen over de dood kondigen slechts in zeer weinig gevallen de eigenlijke dood aan. Meestal zeggen ze alleen maar, dat er iets in het diepst van onze ziel in leven wordt gehouden, wat eigenlijk zou moeten verdwijnen. Deze dromen zijn derhalve de hulp van het onbewuste, om de levensweg een andere richting te geven en het gevaar, dat ons bedreigt, te ontwijken, Wanneer we over de dood van een geliefde persoon dromen, dan symboliseert dit volgens Jung het zich losmaken uit een symbiose met de betreffende persoon.'

'Wanneer we in onze droom een soort doodvonnis ervaren over personen met wie we nauwe banden onderhouden, dan zouden we heel goed over onze houding tegenover deze mensen moeten nadenken. Is deze houding eerlijk en puur?'

Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik denk dat het iets te maken heeft met de relatie die je nu met deze goede vriendin hebt. Onderzoek eens wat er mis zou kunnen zijn, en wat er aan verandert kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het betekent dat jij je warschijnlijk zorgen maakt over iemand en of over sterven. niet meer en niet minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dromen over de dood hoeft niet altijd te betekenen dat er werkelijk iemand dood gaat.
Doodgaan in een droom kan juist ook een nieuw begin betekenen, iets afsluiten

Toegevoegd na 2 minuten:
kijk hier eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beelden en gebeurtenissen in dromen zijn symbolisch, je moet ze niet te letterlijk nemen. De dood staat vaak symbool voor: afscheid (niet per se van een persoon hoor, het kan ook het afscheid betekenen van een bepaalde periode in je leven), afsluiting. Het kan ook zijn dat je in werkelijkheid iets mist in de persoon die doodgaat in je droom, of dat je iets mist in je relatie met diegene.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nachtmerrie (volgens mij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ergens gelezen dat dingen die in je droom naar zijn juist het tegenovergestelde betekenen. Dus dood zou een aankondiging van nieuw leven zijn.
13 jaar geleden
Dat je bang bent iemand te verliezen.

Mijn zoon droomde dikwijls (vroeger) dat zijn veel jongere broertje doodging en dat hij 'm niet op tijd kon redden en dan werd hij huilend wakker.
Hij hield (nu nog hoor) zielsveel van hem en was inderdaad bang hem kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen over de dood is het begin van een nieuwe fase in je leven, dood is een wedergeboorte, je begint aan iets nieuws. Zo droomde ik een tijd over vliegtuigen die neerstorten, de ene keer zat ik er zelf in en de andere keer zag ik het gebeuren. De betekenis daarvan is dat je nog eens goed met je neus op de feiten wordt gedrukt,en dat je situaties niet moet ontlopen maar aangaan. Dat was maar goed ook,anders waren er heel veel vliegtuig ongelukken gebeurt in die tijd.
Je kunt zo'n info vinden in een dromen boek, die zijn tegenwoordig ook in de gewone boekenwinkels te vinden en anders zijn er verschillende dromen boeken in een nieuwetijdswinkel te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve dromer,
Zoals al eerder gezegd: dromen over de dood hoeft niet per se over dood te gaan. Maar hoe kom je er achter waar het dan wel over gaat?

Wat interessant aan je droom kan zijn, is om eens nader te kijken naar je laatste zin:

'Ik was in mijn droom heel verdrietig, maar ik kon dit niet laten merken'

Hoezo kon je het niet laten merken? Wat hield je tegen?

En waar kom je dat tegen in je dagelijks leven?

Wie weet helpt het je een stapje dichter bij wat deze specifieke droom nou precies over jou zegt.

Groetjes,
Nicoline
(ps mail me gerust via mn website als je nog vragen hebt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan alleen maar met je mee denken ik word in mijn droom opgehaalt door de mensen die aldood zijn en komen me hallen dat is eng en kom niet vandiie droom af als ikwaker word en ga weer slpen kom die droom weer terug wat ik er tegen moet doen weet ik niet
gr dirk
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n droom had ik laatst ook over mijn opa .. maar het betekent verder niet zoveel geloof ik ..misschien dat je gewoon bang bent dat er iets met diegene gebeurt omdat diegene belangrijk voor je is.