Mensen die op hetzelfde moment net hetzelfde doen of denken...is daar een uitleg voor? Telepathie?

Voorbeelden: Op het moment dat ik naar moeder wil bellen , blijkt dat zij dat ook net wou doen .
Anderen zeggen soms exact hetzelfde op hetzelfde moment.
Is er een bewijs dat telepathie bestaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
49.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb exact hetzelfde en alleen met mijn moeder, apart hè.

Het beste antwoord

Nee, er is nog altijd geen bewijs dat telepathie bestaat. Wel is er sprake van een bepaalde band / overeenkomst tussen mensen, zeker familieleden maar ook wel geliefden, waardoor ze op een ongeveer gelijkwaardig denkspoor zitten, en de kans dat ze 'toevallig' op het zelfde moment elkaar willen bellen of aan het zelfde denken vele, vele malen groter is dan ' normaal' toeval. Dat heeft echter niks met telepathie te maken, maar met overeenkomsten in levens- en denkwijze.

Als ik mijn moeder een week niet gebeld heb, en ik zit net te denken ' goh, ik zou mijn moeder weer eens moeten bellen' is de kans wel HEEL erg groot dat zij op dat moment al een dag of twee denkt : goh, wat heb ik al lang niks van Marleen gehoord. Geen telepathie, maar ook niet helemaal toeval. Hertzelfde geldt voor mijn zusje en mij (alleen mijn jongste zusje trouwens) ; wij zeiden echt negen van de tien keer hetzelfde als we tegelijk onze mond open deden. Maar dat was dan altijd een reactie op de situatie, (teevee, maaltijd, school, onderwerp van gesprek oid) en blijkbaar dachten we daar altijd ongeveer gelijk over. We hebben mekaar blauwgeknepen in die tijd. (Als je tegelijk iets zei moest je zo snel mogelijk de ander een kneep in de arm geven ; geen idee meer waarom, echt zo'n kinderdingetje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ja dat knijpen herinner ik me ook nog.
Cryofiel
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Marleen er het dichtste bij is.
Een band......toch iets vaag.....waarover ik niks zinnig in de literatuur vind.
'Bonding'.....?

Andere antwoorden (7)

Er zijn geen bewijzen dat het bestaat. Alle experimenten die gecontroleerd uitgevoerd zijn, hebben geen hogere graad dan toeval bereikt.

Het woord hiervoor zou dus toeval moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard bestaat er zoiets als Telepathie, het is de eerste vorm van communiceren. Deze is verdrongen sinds de mens kan praten. Dieren communiceren nog steeds op deze wijze. Let maar eens goed op als je bijvoorbeeld meerdere dieren in je omgeving mocht hebben.

Toegevoegd na 56 minuten:
Ook met tweelingen heb je dit vaak sterk. Kijk eens naar derek ogilvie hoe die met kinderen communiceert.Bron en linkje vermeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zegt niemand, als jeze belt: Goh, ik zou er voorlopig niet aan gedacht hebben om jou te bellen.
Als je gewend bent iemand zo om de 2-3 dagen te bellen, is het denkbaar dat die daar onbewust al op wacht, of aan je denkt,
Dus meer toeval en onbewuste gewoonte dan telepatie
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, mensen hechten vaak te veel waarde aan iets wat toevallig gebeurd...
In het voorbeeld dat je zelf geeft, is het geen telepathie, maar telefonie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe bleek uit ieder experiment naar vermeende telepathie dat het toch gewoon toeval was.

Maar er is wel weer wel bewijs dat de menselijke intuïtie, altijd op zoek naar patronen, niet zo goed overweg kan met puur toeval. Het ziet er patronen in die niet echt bestaan. Om te testen of iets telepathie of toeval is moet je koel gaan zitten meten en rekenen, zodat je die patroonherkenner in je brein omzeilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
In dat gelijktijdige bellen als iets telepathisch herkennen is je brein die een patroon ziet waar geen patroon is. Komt vooral omdat je je niet bewust bent van alle keren dat je niet gelijktijdig belt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen bewijs voor. In de jaren zestig is men daar hard naar op zoek gewest, nooit iets gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Niet alleen in de jaren '60, hoor. Daarvoor ook al, zij het nog niet zo gestructureerd als in de jaren '60. Daarna is er ook continu naar gezocht, elk decennium opnieuw - en steeds weer zonder resultaat. Plusje voor je antwoord.
ik heb dit zeer regelmatig met mijn zusje (meermalen per week), dan bel ik haar, word er gelijk opgenomen en hoor ik de piepjes van de speeddial omdat ze op dat moment ook mij belt... Ik heb dit ook wel eens met mijn moeder gehad maar minder vaak...

Geen idee waardoor het komt, zelf geloof ik wel in telepathie, ook al is het dan misschien niet wetenschappelijk te bewijzen... Ik denk dat er meer is dat alleen de wetenschap op het niveau dat wij bereikt hebben nu...

Ik hou het erop dat mijn zusje en ik heel duidelijk op dezelde vibe zitten... We zeggen heel vaak hetzelfde op hetzelfde moment, of de een denkt iets terwijl de andere het zegt... Ik denk welleens dat mijn zusje en ik wel degelijk een tweeling zijn, in spirit dan want we schelen 2 jaar...