Het gaat niet om verdedigen denk ik. Tegen wie of wat ook. Tenzij je als verdachte in een rechtzaal beland bent natuurlijk.

Waar het om gaat is VERKLAREN. Verklaren voor JEZELF. Als je een besluit op gevoel neemt (niet al te snel, dat heet impulsief en dat gaat meestal fout) dat zit MEESTAL wel goed onder 1 voorwaarde. Je moet POGEN een goed onderbouwende verklaring te vinden. Die poging zelf zal je gevoel voeden: wel of niet doen. Dat de verklaring niet geheel sluitend zal worden geeft niet, je ratio mag een stuk ruimte laten voor intuitie. Maar POOG de verklaring te vinden!

Als je zo te werk gaat is het team van je gevoel en ratio een onverslaanbaar duo!!!

en bedenk: je BENT je gevoel en je HEBT je ratio!!!
nooit andersom!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als vrouw zou je het kunnen gooien op je vrouwelijke intuitie. Als man zou ik proberen bewijzen te vinden die je besluit kunnen onderbouwen als een goede keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een besluit dat je op je gevoel nam niet te verdedigen is. Ook niet achteraf...

Als ik in de kroeg door een stelletje heel lang voor alles en nog wat word uitgemaakt en ik sla er op los omdat mijn gevoel mij dat ingeeft dan kan ik dat achteraf nooit verdedigen als overmacht. Om maar even een extreem voorbeeld te noemen...

En die treiterende collega die je na maanden/jaren eindelijk eens een ram voor zijn/haar botte kop geeft stapt gewoon naar de chef toe en dan vlieg jij eruit. Ook dit is achteraf niet te verdedigen...

En zo kan ik nog wel een x-aantal voorbeelden opnoemen die je op gevoel neemt en die achteraf niet te verdedigen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat toch niet altijd over geweld wat je wel of niet wil toepassen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is ook niet te verdedigen, dat rammen.
Wel te verklaren. Maar zoals de heer Stikker al zij....een verklaring is zeker niet hetzelfde als een excuus! Als je probeert die verklaring te vinden door nadenken, zul je inzien dat de impuls niet werkt, je doel bereik je er niet mee. Wellicht ga je zo door nadenken minder snel rammen. Nadenken is een veel beter wapen! Die zich nooit tegen je keert!
niet op terug komen... nooit verdedigen... wat je op je gevoel deed wat het beste dat je op dat moment kon doen...
hooguit uitleggen wat je gevoel en je impuls waren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien zeg ik iets geks nu, maar ik zou gewoon eerlijk zijn en zeggen dat ik het op gevoel had besloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar soms is dat niet gepast, denk ik. Als je lang loopt te dubben over een besluit bijvoorbeeld en je hebt feiten naast elkaar gelegd, maar dan nog geen besluit en je besluit het dan op gevoel te doen...denk je niet dat je baas dan niet gediend is van zo'n eerlijk antwoord? De mijne zou me raar aankijken (zegt ook genoeg over mijn baas, hoor;) Wat denk jij?
Nooit doen, het kwam zo door als het kwam, daar kon je toen niets aan doen... Dus probeer nooit achteraf zo´n vanzelf-beslissing onderuit te halen... Maar kijk eens goed of het wel een beslissing was? Was het een beslissing, nee dat was het niet, het was gewoon zo... En je handelde ernaar... Dus blijf goed zien dat het geen beslissing was, hoe kun je dan achteraf proberen te verdedigen... Dat kan niet en geef je mind geen kans om dat te doen...
Het was toen geen beslissing, dus daarmee is de kous af... Dus terugkomen op iets wat geen beslissing was, is waanzin... En kijk goed hoe je mind werkt, die wil je zelf onderuit halen, dus niet en nooit niet toestaan...

:-))

Toegevoegd op 06-05-2009 21:22:06
Maar als je het dan toch wilt verdedigen, dan zou het volgende antwoord altijd moeten volstaan: gewoon... (en haal je schouders op...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geniet van het moment en verdedig je niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een besluit dat zonder gevoel genomen is, is een slecht besluit.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin, als er gewoon bewijzen zijn dat het een bijv. meer geld oplevert dan het ander. Dan kan ik beter die bewijzen volgen, dan mijn eerste gevoel.
AWM
14 jaar geleden
Ook als die bewijzen er zijn, dan zou je het besluit niet moeten nemen als 'je er een slecht gevoel bij hebt'.
Dat is nou net het verschil tussen een slechte en een goede manager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik respecteer het feit dat je het gevoel hoog in het vaandel hebt. En ik geloof dat je gelijk hebt. Een besluit, hoe rationeel die ook te benaderen is, kan nooit zonder gevoel doorslag krijgen. Maar dan blijft de vraag nog staan..hoe verdedig je besluiten het best die op gevoel zijn genomen (bijschrift; bv als je baas ervan uitgaat dat je die met gezond hollands nadenkend verstand had moeten nemen en je nu ter verantwoording roept ofzo)
AWM
14 jaar geleden
Het is altijd makkelijk iemand achteraf om de oren te slaan met een verkeerd genomen beslissing. Een goed genomen beslissing hoef je gelukkig nooit te nemen.
Ik vind de toevoeging: "Ik had er een/geen goed gevoel bij'' zeer goed verdedigbaar. Met de kennis die je toen had.
AWM
14 jaar geleden
Verbetering:
Waar staat: "hoef je gelukkig nooit te nemen" bedoelde ik: hoef je gelukkig nooit te verdedigen."
AWM
14 jaar geleden
Nou, wie weet word je wel rijk door kinderarbeid of prostitutie of afpersing of....
Lekker veel geld verdienen en wat zegt je gevoel dan? Niets? Dan heb je het juiste besluit genomen!
Volgens mij nemen mensen besluiten meestal op gevoel.
Mensen zijn alleen gewoon om aan die besluiten rationalisaties te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weleens mijn gevoel niet gevolgd, en een besluit alleen genomen op rationaliteit. Het liep verkeerd af.
Ik kan buiten mijn eigen ervaringen nog wel wat andere zaken noemen die iedereen kent: iemand heeft een hele goede babbel, goede referenties, en toch vertrouw je het zaakje niet...
Ik heb geleerd dat ik naast het goed afwegen van alle voor- en nadelen, ook absoluut mijn gevoel mee moet nemen.
En dat ik dan gewoon kan zeggen als ik me moet verantwoorden. Je zegt dan: "ik heb er goed over nagedacht, alle punten meegenomen en mijn gevoel zegt...".
Juist je gevoel is je eigen waarheid en kan nooit door een ander onderuit worden gehaald (want hij/zij weet niet wat jij voelt). Dus schaam je niet voor dat gevoel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeggen dat je je hart heb gevolgd,want dat is het beste dat je kunt doen.