Ben je na een psychose altijd moe?

Ben je na een psychose altijd moe? Of kan je je ook voelen als normaal, of juist heel energiek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (6)

Alles kan natuurlijk.
Maar over het algemeen zal men doodmoe zijn na een psychose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zie je bij schizofrenie wel. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit altijd zo is. Je hersenen werken veel harder dan normaal, dus niet raar dat je dan moet word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan beide §:futloos ,moe, moe maar niet kunnen slapen , energieloos.
Daarom worden veel vitaminen voorgeschreven om een beetje te rehabiliteren.

Maar zoals meer uitgesproken bij manisch depressieven , bestaat er soms een soort euforie : en denken mense in psychose dat ze alles aankunnen. Maar meestal van korte duur.

De ups en de downs volgen elkaar soms op. Maar niet altijd : mensen in depressie kunnen ook heel apathisch worden of suicide neigingen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt denk ik ook van de persoon en het type psychose af. Mijn buurman heeft net een manische psychose gehad waarbij hij bijna een week als een dolle heeft lopen schreeuwen en gooien met dingen, met af en toe een pauze van een paar uur (waarbij z'n lijf aan de noodrem trok denk ik).
Ik kan me voorstellen dat ie kapot is nu ie wat helderder is (dankzij medicijnen).
Ik kan me ook indenken dat een psychose waarbij je op zich rustiger bent maar er wel veel in je hoofd gebeurt (wat per definitie zo is bij een psychose) uitputtend is.
Terwijl je misschien juist weer energie ontleent aan het feit dat je weer rust in je kop hebt als het over is. Dus het zal heel erg van de persoon zelf afhangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een psychose stoornis NAO, en ik heb verschillende psychoses meegemaakt. Sommige niet langer dan 3 dagen maar ook van 2 tot 3 weken lang. En je bent daarna helemaal op. Voordat de schade aan jezelf en/of de omgeving hersteld is ben je toch ook weer meer dan een maand verder,tenminste bij mij. Het engste is dat het zo gevaarlijk is dat je jezelf of een ander ernstige letsel of een (zelf)moord kunt aandoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je beseft dat je brein meerdere werkelijkheden in stand moet houden (ook de werkelijke), geeft dat al aan dat ze keihard moeten werken, psychoses kunnen immens zo bedrieglijk echt zijn dat je denkt dat DAT de realiteit is.betrokken is
Dat vereist dus in hoge mate beeld, gevoel en gebeurtenistransformatie, waarbij ook nog eens in sterke mate je onderbewustzijn betrokken is.
De mentale inspanning is dus langdurig beduidend hoger dan een enkelvoudige beleving, die al voldoende andere sensaties tegelijkertijd moet behappen.
Hek "kunnen "hebben van psychoses ( die niet toxische veroorzaakt zijn) wijst dan ook op een hoog mentaal vermogen, (het is te kort door de bocht dit alleen IQ te noemen), je ziet dan ook dat veel mensen die psychoses hebben niet zelden erg intelligent zijn.
Dat laat onverlet dat de mentale inspanning veel energie kost en dat je "terug in de echte wereld "pas weer voelt HOEVEEL energie , ofwel je tankje is leeg, soms is dat zelfs de reden waarom de psychose stopt, uit mentale vermoeidheid.
Ik heb eea. sterk vereenvoudigd weergegeven, niet om te bagatelliseren of te beledigen maar om te pogen wat duidelijkheid te geven.
Vel mensen kunnen zich niets bij een psychose voorstellen en vergelijken het met een droom, wat iets geheel anders is.
Dat ik dus incompleet en veel niet exact (genoeg) beschreven heb is inherent aan de ingewikkelde onderliggende problematiek , eenieder die zich daardoor tekort gedaan voelt of zich daar aan ergert , bied ik mijn welgemeende excuses aan.