Ja, dat kan. Mensen die reeds een stoornis hebben zijn niet plotseling immuun voor andere stoornissen.
Ja, sterker nog: angststoornissen zijn één van de meest voorkomende stoornissen bij autisme. Dit is ook overeenkomstig volgens de DSM-5 classificering. Dit zijn atypische angstsymptomen die veelvuldig voorkomen en samenhangen bij mensen met autisme. Vooral bij onbekende situaties, angst voor veranderingen, verstoring van eigen gewoonten en patronen. De onduidelijkheid en onvoorspelbaarheid roepen vaak angst op. Dit kan ook opspelen bij zintuigelijke prikkels, harde geluiden, onvoorspelbare geluiden, felle lichten e.d. Dit roept vaak afweer en weerstand op die mensen met autisme liever zo veel mogelijk vermijden.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Strikt genomen heb je dus niet allebei, maar is de angststoornis onderdeel/gevolg van het autisme.
Authisme of tegenwoordig ASS, autistische spectrum stoornis, is dus een verzameling.
ASS is een boomstam met takken. ADHD en ADD bv.
Ook het juist ontbreken van angsten en grenzen komt veel voor.
een jaar geleden
Armageddonx7
een jaar geleden
Zoek eens op de vijf G’s. Angst is een gevoel, het gevoel is totaal iets anders dan de werkelijke situatie. Wat je gedachte is, hoeft niet te kloppen. Het is een cirkel en niet persé een spiraal.
Ja, want er kunnen overlappingen zijn.
Autisme is een probleem met de sociale communicatie/interactie.. Specifieker: de wederkerige sociale communicatie/interactie.
Angststoornis kan o.a. een socialeangststoornis zijn, oftewel een sociale fobie. Ook kan het een separatieangststoornis zijn: overmatige angst of vrees voor een scheiding van thuis of van hechtingspersonen.
Bron: Coëlho.
een jaar geleden