waarom denken sommige mensen in plaatjes en anderen in woorden?

een jaar geleden
2.1K
Amadea
een jaar geleden
Omdat de hersenhelften van mensen niet allemaal op dezelfde manier ontwikkeld zijn.
LeonardN
een jaar geleden
Het hele idee van beelddenken/woorddenken/etc. heeft geen goede basis. https://youtu.be/rhgwIhB58PA
https://onderzoekonderwijs.net/2014/10/20/de-wankele-basis-van-beelddenken/

Het beste antwoord

Alle mensen worden als beelddenker geboren.
Immers, een baby kent nog geen woorden. Tot vier jaar zijn alle kinderen min of meer beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in beelden en gebeurtenissen. Langzaam ontwikkelt het taaldenken zich en wordt het beelddenken percentsgewijs wat kleiner.
Na het tiende jaar stopt dit proces. Er zijn mensen die dan een voorkeur blijven houden voor het beelddenken: de beelddenkers!

Tot het tiende levensjaar dus, kunnen er nog veranderingen optreden, kan men sturen en begeleiden.
Het heeft dus sterk te maken met de ontwikkeling en ervaringen van het jonge brein.
Toegevoegd op 25 mei 2022 13:55: tekst
Thecis
een jaar geleden
Grappig, wist ik niet. +
Zou je dus ook kunnen zeggen dat ik (als beelddenker) nooit echt opgegroeid ben?
LeonardN
een jaar geleden
-min (Kan je haast niks aan doen, dit idee van beelddenken/woorddenken is zo doordrongen in educatie en de maatschappij, dat het als een soort voldongen feit wordt gezien, maar ben er ook net achter dat het niet echt sterk is aangetoond dat het bestaat.) https://onderzoekonderwijs.net/2014/10/20/de-wankele-basis-van-beelddenken/ "
Verkeerde conclusies Zowel Beelddenken in de Praktijk als Bureau Bezem melden dat uit dit onderzoek duidelijk naar voren komt dat mensen vanaf hun vierde levensjaar een duidelijke voorkeur krijgen voor één van beide geheugensystemen. Waar ze het vandaan halen weet ik niet, maar het staat in ieder geval niet in het artikel. Dat kan ook niet omdat de jongste leeftijdgroep waarbij metingen zijn verricht die van 11 tot 15 jaar is. Toch zo’n conclusie toedichten aan dit wetenschappelijk artikel is mijn ogen gewoon pure misleiding.
" Oh ja gevonden!
Dit is het filmpje wat het me pas uitlegde:
https://youtu.be/rhgwIhB58PA
zie ook vooral 5:55