Lijkt een lichte of een donkere auto groter?

Wat lijk groter: een lichte of een donkere auto? Met ruimtes is het meestal zo dat lichte wanden en vloeren ervoor zorgen dat een ruimte groter/ruimer lijkt. Maar geldt dat ook voor auto's?

2 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Een lichte auto lijkt groter. Zwart laat een auto kleiner lijken, zegt Bryan Nesbitt (Executive Director van General Motors voor exterieurdesign en globale architectuurstrategie voor Noord-Amerika). Wit laat een auto groter lijken.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat wit meer lichtenergie reflecteert en zo een groter gebied van de primaire visuele cortex van het brein activeert. Dit kan de illusie van ‘groter’ geven.
Voorbeeld: de bovenste helften van de afgebeelde letters lijken groter dan de onderste helften.
SimonV