Vanaf welke leeftijd kun je een IQ afnemen dat op latere leeftijd ook betrouwbaar is?

Ik heb toen ik 5 jaar oud was een IQ-test gedaan en daar kwam 145 uit. Ik heb wel al op een jonge leeftijd leren lezen en schrijven en ik heb het idee dat ik nu veel lager zou scoren. Hoeveel verschil met toen zou er nu ongeveer zijn?

3 jaar geleden
3.2K
Griffin
3 jaar geleden
IQ test geeft ruwe inschatting waarin de leeftijd in de quotiënt wordt meegewogen, dat het nu iets meer, of veel meer of veel minder is geworden kun je aan niets afleiden, veelal externe oorzaken liggen hier aan ten grondslag, een hersenbloeding morgenochtend bijvoorbeeld.
Ritsuka
3 jaar geleden
Als jij als puber veel zou comazuipen, dan daalt het wel een stuk.

Het beste antwoord

Vanaf je 18e. Vanaf die leeftijd zal je IQ redelijk stabiel zijn.
Als je een kind test dat vijf jaar oud is en de score hoog is, dan is de kans dat die score hetzelfde zal zijn als het kind zes jaar later wordt getest heel laag. Het is erg moeilijk om hoogbegaafdheid en vroegrijpheid bij jonge kinderen uit elkaar te houden.

Er is eigenlijk sprake van twee soorten intelligentie: ‘gekristalliseerd’ en ‘vloeibaar’.
De gekristalliseerde vorm is de intelligentie die voortkomt uit leren (kennis). Deze vorm groeit meestal tot een leeftijd van ongeveer 50 jaar.
De vloeibare vorm is gebaseerd op kunnen of het zien van relaties tussen dingen zonder ervoor geleerd te hebben. Deze vorm is vooral bij jongere mensen sterker aanwezig en piekt bij een leeftijd van 18 tot 30 jaar. Na die leeftijdsperiode vaagt het langzaam weg.
.
Edit: vaagt het langzaam weg = neemt deze langzaam af.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je IQ zakt niet, het kan wel per test wat verschil uitmaken wat resultaat betreft. En waarom denk je dat het zakt? Ik kan me wel voorstellen dat als je een hoog iq hebt, je makkelijk dingen opneemt, waardoor je niet hebt geleerd echt iets te (be)studeren. Komen er dan onderwerpen die niet echt je interesse hebben dan neem je het minder makkelijk op, je moet er meer moeite voor doen, en daardoor denk je dat je IQ zakt. Het kan wel zijn dat door ziekte als je ouder wordt je hersenen minder opnemen of moeite hebben met iets nieuws leren
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Per 10 jaar wordt wel de normering met ca 3 iq punten aangepast. Dus als die test 30 jr geleden heeft plaatsgevonden scoren mensen gemiddeld 9 iq punten lager.