Kan een onbekend liedje die je achteraf leuk vindt, je wakker maken?

De stelling luid: kan een onbekend liedje die je achteraf leuk vind je wakker hebben gemaakt?
Dus met andere woorden luister je nog op een of andere manier terwijl je slaapt?

Dit vraag ik nadat ik vannacht in slaap ben gevallen met een random playlist via spotify nog aan via mij in ear dopjes!
Ik werd op een gegegen moment wakker en het nummer dat toen speelde vond ik zodanig leuk dat ik hem heb bewaard als faforiet.
Heb toen ook nog even de liedjes die daarvoor afgespeeld zijn terug geluisterd en deze kon ik mij welliswaar niet heugen aangezien ik sliep. Ook deden ze mij verder niets.

Ik verbaas mij er dus wel over dat ik precies op het moment wakker ben geworden tijdens een liedje die ik niet eerder heb gehoort maar wel echt leuk vind.
Is dit nu gewoon toeval geweest? Of kan bepaalde emotie die muziek je raakt terwijl je wakker bent je ook raken als je slaapt, en op die manier je doet laten ontwaken van je slaap?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De hersenen werken tijdens je slaap net zo hard als in de waakstand. Je hebt diverse niveaus van diepte van de slaap. Waarschijnlijk is tijdens een ondiepe slaapperiode dat liedje uitgezonden en heeft iets bij jou getriggerd
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat vermoeden had ik dus al!
Super tof hoe hersenen werken.
Dit is weer zo een bevestiging daarvan.
:)