Wat kan ik doen tegen mijn urinefobie? Ik heb al alles geprobeerd,.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
MasterSword
3 jaar geleden
Oke je zal vooral het publiek toilet eng vinden,
maar wat vind je eng ? - dat er mensen in de buurt zijn in het publiek toilet.
- dat mensen jou geluid van het plassen horen. Je kunt gewoon een gesloten toilet gebruiken,
je hoeft echt niet langs iemand te staan. Deel je angst dat we we iets kunnen bedenken.
Ritsuka
3 jaar geleden
Je hebt 'alles' al geprobeers zeg je, ook professionele hulp na doorverwijzing van een huisarts?
tinus1969
3 jaar geleden
Inderdaad: Wat heb je al gedaan?
Erna55
3 jaar geleden
Zoek de oplossing bij een professionele hulpverlener. Ga naar de huisarts en laat je verwijzen naar een passende hulpverlener.

Antwoorden (1)

Paruresis is een fobie die bestaat uit angst voor en het vermijden van openbare toiletten en een onregelmatige controle over de blaas. Je systeem blokkeert als het ware en je kunt met geen mogelijkheid meer plassen.

Soms komen mensen met paruresis met hun klachten bij een uroloog terecht. Wanneer er geen onderliggend lichamelijk probleem aan de plasproblemen ten grondslag ligt, kan de diagnose plasangst gesteld worden. Over de effectiviteit van bepaalde behandelingen bij paruresis is nog weinig wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd, maar gedragstherapie lijkt de beste keuze.

De volgende tips kan je zelf uitvoeren en kunnen zeker helpen:
- Probeer drukke en publieke toiletten te vermijden en zoek als je ergens naar toe gaat bijvoorbeeld een nabijgelegen restaurant (daar zijn de toiletten vaak afgesloten en minder druk).
- Voor mannen helpt het vaak als ze het toilet gebruiken in plaats van een urinoir.
- Eerlijk zijn over je angst, hoe moeilijk ook, werkt vaak ook positief.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je voor het antwoord, maar ik heb niet echt een fobie voor andere toiletten, ik kom bijna nooit buiten, het is meer mezelf vies voelen als ik gaan plassen ben en dat komt helaas verder uit een trauma van uit mijn jeugd, want ervoor had ik daar geen last van. Het bepaald mijn hele leven en ik wordt er zelf stillaan gek door, het is moeilijk. Toch erg bedankt voor je reactie