Waarom sla ik woorden over bij het typen van tekst?

Rare vraag mss maar het feit is dat ik dit doe. Ik ben nu bijna 45 en heb dit al sinds ik kan schrijven. Ik sla vaak lidwoorden over en het woord "ik". Ik heb altijd gedacht (door zelfdiagnose) dat ik iets wat dyslectisch ben. Een voormalige partner noemde het laks.

De reden van vragen is dat ik onlangs in functie ben terecht gekomen waar ik dagelijks met de directie van het bedrijf moet corresponderen. Hierbij kan ik dit soort missers niet gebruiken en het kost te veel tijd om elke mail van 10 regels een half uur te bestuderen op fouten.
Daarom wil ik weten; hoe dit komt/waarom ik dit doe, als het meerdere oorzaken kan hebben, hoe ik het kan testen en hoe ik dit kan voorkomen.

Uiteraard ben ik dankbaar voor een antwoord
(all spelling checker btw... ;)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.8K
Amadea
3 jaar geleden
Kennelijk heb jij in je jonge jaren heel veel ge-sms't. Dat moesten korte boodschappen zijn, dus sloeg je onbelangrijke woorden over. Wen jezelf eraan om alles voluit te schrijven en lees (nu, om te beginnen) de tekst hardop, dan hoor je waar iets niet klopt.
Inekez1
3 jaar geleden
@Amadea, vraagsteller is nu 45. Ik geloof niet dat er 'in zijn/haar jonge jaren' al sms was. Het probleem is er al 'sinds hij/zij kan schrijven'. Dat is toch zeker 15 tot 20 jaar voordat er sms-berichten bestonden.
Inekez1
3 jaar geleden
@sritoe
Lees na het typen de tekst hardop voor. Dan merk je waarschijnlijk sneller welke woorden je hebt overgeslagen dan wanneer je het alleen voor jezelf / in jezelf leest. Het overslaan van simpele woorden kan te maken hebben met het feit dat je in je hoofd sneller denkt dan je schrijft. Dat is dan vaak ook zo met lezen, dan sla je dezelfde soort woorden over, ook als ze wel in de tekst staan. Door hardop te lezen ben je je bewuster van elk woord dat er staat. Als jij in 5 minuten een tekst typt waar een ander een kwartier over zou doen en je bent daarna 10 minuten bezig met herlezen en woordjes toevoegen ben je net zo snel klaar. Je hebt dan geen tijd verloren met herlezen en verbeteren en merkt ook direct of er behalve missende lidwoorden nog andere taalfoutjes in je tekst zitten.
Pieterke
3 jaar geleden
Heel herkenbaar. Je bent denk ik met je gedachten al verder dan dat je kunt typen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor de reacties,
Ik denk dat ik hier nuttige tips uit kan halen. Nee, aan sms/mobiele telefoons zal het niet hebben gelegen. Ik heb zojuist wat gelezen over beelddenkers en alhoewel ik denk dat veel van die teksten veelal inspelen op het “kijk eens hoe bijzonder ik ben” gevoel, las ik wel overeenkomsten. Daarnaast is ook het sneller denken als het typen herkenbaar, in mijn jongere jaren meer dan nu. IT’er, altijd actief geweest met toetsenborden, heel frustrerend.
De kortere zinnen, heb ik wat aan. Maak idd. te lange zinnen. Het “geconcentreerder de zinnen voor de geest te halen voor je ze opschrijft” zal wat moeilijker zijn maar het proberen waard.
Zinnen hardop nalezen is nuttig maar in een kantoortuin, zoals ze dat noemen, niet echt verstandig. Zelfs met anderhalve meter. En mss had ik wel moet aangeven dat zelfs met nalezen, wel is waar “stil”, ik de ontbrekende woorden nog steeds niet zie.
Maar leuk om deze reacties te krijgen en te horen dat het iig ook herkenbaar is.

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk komt dat omdat je sneller denkt dan typt. En door dat snelle denken vergeet je woorden die niet zo belangrijk zijn. Ook kan het zijn dat je meer een beelddenker bent zodat je de kern van je betoog wel voor je hebt maar daar geen woorden aangeeft. Probeer wat geconcentreerder de zinnen voor de geest te halen voor je ze opschrijft.
3 jaar geleden
jodyenboyke
3 jaar geleden
Plus, ik herken het! Belangrijke stukken lees ik altijd nog even goed door. En af en toe heb ik een 'oeps ' momentje
Het komt bij mij erg bekend voor uit mijn directe omgeving. Meestal is het echt GEEN slordigheid, maar een vorm van dyslectie. Je kan het voor een belangrijk deel opvangen door korte zinnen te schrijven en als je klaar bent de tekst in stukjes na te lezen, eventueel hardop.
Als je de tekst terug leest (mailtjes even UITPRINTEN EN NIET op het scherm lezen) moet je de tekst grotendeels afdekken met een vel blanco papier, zodat je niet verdwaalt in de volledige tekst.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mischien kan je het voorkomen door de type zin min of meer hard op te lezen zodat je tot de complete zin komt en geen woorden vergeet
een jaar geleden