Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen cumulatieve frequentie en percentiel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.2K
Antoni
3 jaar geleden
Kan je de tekst geven waarin je deze woorden bent tegengekomen? Want aan de hand van de hoofdvraag alleen is er naar mijn idee geen bruikbaar antwoord te geven.

Het beste antwoord

Deze twee begrippen zijn het handigste uit te leggen aan de hand van bijvoorbeeld een toetsuitslag of examenuitslag.

(Zie plaatje)
Neem 200 leerlingen die een cijfer kunnen halen van 1-10 (in hele getallen)

-De frequentie is het aantal keer dat een bepaald cijfer gehaald is. Acht mensen hebben een 4 gehaald.
-De cumulatieve frequentie is dan het aantal keer dat een cijfer gehaald is, opgeteld met alle keren dat een lager cijfer gehaald is. 136 leerlingen hebben een 7 of lager gehaald.
-Het percentiel is het percentage mensen dat een bepaalde score of lager heeft gehaald.
Alle mensen die een 8 hebben gehaald hebben een percentielscore van 91

Percentiel en cumulatieve frequentie zijn vaak gelijk als je precies 100 leerlingen hebt.
===
Uiteindelijk zal cumulatieve frequentie dus altijd oplopen naar het aantal gemaakte toetsen. Als 10 de hoogste score is zal het cumulatieve frequentiegetal altijd gelijk zijn aan het aantal gemaakte toetsen. (maar het kan natuurlijk al eerder op dat getal uitkomen als niemand een 10 haalt)
Percentielscore zal altijd oplopen naar 100. Des te beter je het gedaan hebt, des te hoger je percentielscore.
Toegevoegd op 04 oktober 2020 13:46: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uitgaande va de definities van de begrippen uit de vraag:
In de statistiek is een percentiel van een dataset een van de in principe 99 punten die de geordende dataset in 100 delen van gelijke grootte verdelen. Het k {\displaystyle k} k-de percentiel is dan een getal dat de k {\displaystyle k} k% kleinere data van de ( 100 − k ) {\displaystyle (100-k)} {\displaystyle (100-k)}% grotere scheidt. Het 95e percentiel is bijvoorbeeld een getal zodanig dat 95% van de data kleiner is of eraan gelijk en 5% groter of eraan gelijk. Veelal zal een percentiel een van de data zelf zijn, maar in sommige gevallen is het percentiel het gemiddelde van twee opeenvolgende data.
De Cumulatieve frequentie geeft aan hoe vaak een bepaalde uitkomst èn alle uitkomsten met een kleinere waarde waargenomen zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het percentiel is het percentage dat buiten een groep valt. Dus een percentiel van 90% betekent dat 90% van een totaal zich scheidt van het totaal.

Je zou denk ik ook gewoon percentage kunnen gebruiken.

De cumulatieve (Latijns Voor opbouwend) frequentie geeft aan hoe vaak een waarde in een bepaald bereik voorkomt).

Groet, Thomas.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"Je zou denk ik ook gewoon percentage kunnen gebruiken." Nee, ik zou juist zeggen dat dat nou net niet kan.
Neem even voor het gemak aan dat we 100 leerlingen hebben en een toets gedaan hebben.
Als ik in de 95 percentiel zit van mijn klas heb ik juist (relatief) goed gedaan.
Ik zit dan ook nog niet eens bij de beste 5% van de klas. De 5% beste zijn dan de mensen die het beter hebben gedaan dan ik.