Hoe herken je een sociopaat?

Ik heb gisteren een vet griezelige film gezien over een sociopaat. Omdat dit me toch een beetje bang heeft gemaakt, vroeg ik me af: kun je een sociopaat herkennen? Welke kenmerken en karaktertypen komen er in zo'n test naar voren?

3.4K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@lieveheersbeestjeee,
hier is een link Sociopaat herkennen. https://vitaalgezond.com/sociopaat/
Wees als leek voorzichtig met gevolgtrekking gebaseerd op kennis van de koude grond.
Een sociopaat is meer berekenend dan een narcist en kan agressie tonen met voorbedachte rade. Hun doel is om mensen op te lichten, te bestelen of financieel uit te buiten. Daarbij geven ze niets om wat anderen van hun denken.
Een ASP-diagnose wordt alleen gesteld als de symptomen zich gedurende een langere periode voordoen en niet veranderen door strafmaatregelen of veranderingen in levensstijl.

Antwoorden (1)

Waaraan zou je een sociopaat kunnen herkennen ?
1. De Amerikaanse psycholoog dr. John Grohol meent dat je een sociopaat kan herkennen aan de volgende eigenschappen:
- Impulsiviteit en onberekenbaarheid
- moeite met zich binden aan anderen
- veel woede(-uitbarstingen)
- meestal geen gezin of werk
- is nerveus en snel geagiteerd
- vooral te herkennen aan het korte lontje waardoor zijn daden gedreven worden door woede.
Zij handelen vanuit impulsiviteit en denken niet na over de gevolgen, waardoor zij een misdaad of zelfs meerdere keren een zelfde soort misdaad kunnen begaan. Zij stippelen hun daden niet uit tot in detail en laten daardoor juist sporen achter.
Opvallend is ook dat zij over het algemeen moeite hebben met contact maken met anderen.

2. De Amerikaanse psycholoog en auteur Martha Stout, jarenlang verbonden als klinisch psycholoog aan de Harvard Medical School, beschrijft in haar boek “Wat denk je, is jouw buurman een sociopaat”, waaraan je een sociopaat kunt herkennen.
Zij kennen het verschil wel tussen goed en kwaad, maar kunnen geen schuldgevoel of spijt voelen.

Een sociopaat en psychopaat worden nog weleens door elkaar gehaald.
Sociopathie en psychopathie zij beide antisociale persoonlijkheidsstoornissen met overeenkomsten maar te herkennen en te onderscheiden aan de duidelijke verschillen.
De overeenkomst is dat beiden onverschillig zijn als het aankomt op het welzijn van een ander.
Het verschil is dat een psychopaat eerder koud en kil is. Zijn reacties zijn berekenend, gepland en onder controle.
De sociopaat is impulsief en handelt ongecontroleerd vanuit woede en is minder innemend dan een psychopaat.
Beide kúnnen wel een gevaar vormen voor de maatschappij, maar dat hoeft niet zoals de meeste boeken en films de lezer en kijker laat geloven. Niet alle psychopaten en sociopaten zijn criminelen. Het zijn onbegrepen groepen in maatschappij.
De termen psychopathie en sociopathie worden in wetenschappelijke kringen als verouderd beschouwd, omdat het slechts variaties zijn van persoonlijkheidsstoornissen. Voor de persoon die ouder is dan 16 jaar worden het de antisociale persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV) of dissociale persoonlijkheidsstoornis (ICD) genoemd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Duidelijk en uitgebreid antwoord. Dus een plus.