Hoe weet ik zeker of ik hoogbegaafd ben?

Sinds kort ga ik naar de psycholoog (Burn-out), daarbij kreeg zij al snel het vermoeden dat ik hoogbegaafd zou zijn. Ik ging er trouwens niet met deze gedachte heen, maar voor iets heel anders. Zelf herkende ik me in enkele kenmerken die ze opnoemde, maar dit zag nooit terug in mijn studieresultaten. Op dit moment zit ik op het HBO, hier volg ik een sociale studie. Ik ben erg perfectionistisch, rationeel en heb de lat erg hoog liggen. Mijn gedrevenheid slaat soms door, namelijk ik kan niet goed afbakenen aan de tijd dat ik aan iets mag spenderen. Hierdoor kom ik met andere vakken in de praktijk weer in tijdsnood. De tijd die ik in vakken stop zie ik ook niet altijd terug in mijn cijfers. Verder ben ik erg vindingrijk, creatief en erg gevoelig. Ik moest afgelopen jaar een betoog schrijven, hierbij liep ik vast. Dit gebeurde doordat ik niet voor al mijn argumenten wetenschappelijk bewijs kon vinden. Op dat moment zelf blokkeerde ik, daardoor kon ik ook niet met een ander vak bezig. Docenten omschrijven mij ook als: sociaal, lang van stof, creatief en ik moet meer to-the-point komen. Ook ben ik constant bevestiging aan het vragen bij iedereen. Nu weet ik zelf helemaal niet of ik het ben, daarnaast heb ik op internet z’n IQ testje gedaan van 44 vragen. Daarbij kreeg ik een score van 117. Klopt die test dan niet of het vermoeden van de psycholoog? Daarnaast als ik hoogbegaafd ben vraag ik me wel wat af, namelijk hoe moet ik dan goed studeren? Welke strategieën werken?

3 jaar geleden
1.7K
crispy
3 jaar geleden
Als je wil weten of je hoogbegaafd bent ga je dat bij professionals navragen. Alles wat je gratis op internet krijgt aan informatie hierover is niet onderbouwd. Je kunt wat ervaringsverhalen krijgen, maar dat zijn verhalen van anderen die op een andere manier al dan niet hoogbegaafd zijn.
Dat IQ testje op internet dat je hebt gedaan zegt helemaal niets, hoogbegaafdheid is veel complexer dan een paar reeksen en woordkennis.
ronron1212
3 jaar geleden
Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het IQ genomen. Men spreekt doorgaans van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130 (getest volgens David Wechsler. Deze grens varieert van 136, 140 tot 142 in andere tests). Dit komt erop neer dat personen met scores in de bovenste twee percentielen hoogbegaafd worden genoemd.
tinus1969
3 jaar geleden
Laat een IQ test doen door een professional, geen waardeloos online testje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zoals gezegd. Bij professionals een test doen. Je geeft aan dat je voor burn-out klachten bij de psycholoog loopt, vraag hem of haar om een test. Vaak komen uit zo'n test meerdere aspecten naar voren, die je inzicht in jezelf kunnen geven! Denk hierbij niet alleen aan IQ maar ook aan EQ. Je sociale emotionele kant.

Antwoorden (1)

Je kan een professionele IQ test laten doen. Afhankelijk van het resultaat kan en mag je jezelf hoogbegaafd noemen. Deze testen kan je ook particulier laten doen, maar dan moet je het sowieso zelf betalen (of je moet een hele goede ziektekostenverzekering hebben, ik ken er geen die het vergoeden, maar ik ken ze niet allemaal).

Er is ook een iets simpelere methode. Doe de toelatingstest van Mensa (aanvragen toelatingstest op https://www.mensa.nl/). Mensa is een vereniging van hoogbegaafde mensen. Als je toegelaten wil worden, moet je een toelatingstest doen (of een professioneel onderzoek kunnen overleggen). Met de toelatingstest wordt gekeken of je in de 98e of 99e percentielscore zit. Zo ja, zou je lid mogen worden. Dit hoeft uiteraard niet, maar je hebt dan wel antwoord op je vraag, je hebt alleen niet een IQ-score er bij.
De kosten voor een toelatingstest: 69 euro (plus reizen). Meer info hier (https://www.mensa.nl/lid-worden) + links aan de rechterkant.