Wordt de term 'Robin Hood complex' gebruikt in de psychologie?

Zo ja wat betekent het en sinds wanneer? Zo nee (of ook ja) is er een synoniem voor in de psychologie?

3 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Nee. Wel is het de titel van een film uit 2017. En er bestaat binnen de economie het begrip 'Robin Hood effect'.

Dat jij denkt dat het misschien een term uit de psychologie is komt wellicht door het wél bestaande 'Oedipus complex'.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat zou het Oedipus complex voor overeenkomsten hebben met een Robin Hood effect?
Bij Robin Hood denk ik eerder aan de deugd barmhartigheid.
Oedipus complex is een door Freud beschreven moment in de ontwikkeling van een kind.
Amadea
3 jaar geleden
Niet het effect, dat is economisch. Maar het complex, omdat het verbonden is met een historische naam. Dus een overeenkomst in de naamgeving.
Het Robin Hood-complex wordt in de sociale psychologie soms gebruikt om aan te geven dat iemand denkt iets verkeerds te mogen doen om hiermee uiteindelijk iets goeds te doen.
Daarnaast is het Robin Hood-syndroom een benaming voor situaties waarbij nieuw (organisatie)beleid indruist tegen de beroepsethiek van de professional.

Maar het is geen officiële psychiatrische stoornis die in DSM V voorkomt.
SimonV