Wat is de psychologische reden dat zwarte stereotypering racistisch is maar blanke stereotypering ni?

Als voorbeeld (bijvoorbeeld) Monsigneur Cannibale. Hier is een zwarte stereotypering aanwezig waar mensen over vallen. Dit wordt beschouwd als racistisch.
Echter, in datzelfde amusementspark is een paar meter verder een attractie met ook allemaal stereotyperingen (Nederlands, Belgisch, Duits, Frans, Spaans, Engels, enz) die mensen niet als racistisch beschouwen.

Wat is de psychologische reden waarom mensen het een wel als een racistische stereotypering beschouwen, maar het ander niet?

3 jaar geleden
2.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Dit is geen psychologisch issue. Het gaat hier grotendeels om sociaal-maatschappelijk conventies.
Thecis
3 jaar geleden
@Tinus1969
Dus eigenlijk massa psychologie?
LeonardN
3 jaar geleden
"Wat is de psychologische reden waarom mensen het een wel als een racistische stereotypering beschouwen, maar het ander niet?" Dit is denk ik de distinctie die velen zullen maken: Monsieur Cannibale is een stereotypering gebaseerd op een etnische achtergrond, en dan nog wel een die mogelijke racistische denkbeelden "mensen met Afrikaanse etnische achtergrond zijn niet veel verder dan barbaarse kannibalen" in stand kan houden, welke mogelijke negatieve implicaties heeft op de huidige maatschappij (althans voor de mensen in die etnische groep). Een theedrinkende Engelsman is een stereotypering gebaseerd op een culturele achtergrond die weinig negatieve impact zal hebben op enige Engelsman in onze maatschappij. Op zich zouden we dus racisme uit de vergelijking kunnen halen en zeggen dat beeldvorming een negatieve impact zou kunnen hebben.
tinus1969
3 jaar geleden
@Thecis, ik begrijp niet waarom je dit een psychologisch issue vindt
Thecis
3 jaar geleden
@Tinus1969
Omdat het te maken heeft met denkbeelden die we hebben waarom het een wel en het ander niet acceptabel is. De stereotyperingen van bijv Duitsers (dik en bierdrinkend) is door ons bedacht. De stereotypering van de Japanners (altijd in Kimono en met afknellende schoenen voor de vrouwen) is ook door ons bedacht. Allebei gebasseerd op een klein facet wat al lang achterhaald is. Maar de zwarte stereoptypering (grote rode lippen, dom), welke ook al lang achterhaald is, is niet acceptabel. Dat is racistisch. Waarom het ene wel en het andere niet. Daar zit een bepaalde gedachtengang achter, een mindset. Dat is een psychologisch iets wat je zou kunnen bestuderen. Dit kan je natuurlijk extrapoleren (en dat wil ik ook graag) naar waarom vele opmerkingen voor zwarte mensen beledigend is / discriminerend is, maar wanneer je "zwart" met "blank" vervangt het ineens niet beledigend is. Talloze voorbeelden op social media. Een dubbele standaard.
Thecis
3 jaar geleden
Waarom een dubbele standaard? Dat was nou juist hetgeen waartegen zoveel geprotesteerd wordt. Om die dubbele standaard weg te werken.
Maar aan de andere kant wordt juist de nadruk gelegd op het feit dat er een dubbele standaard is. Dat de ene stereotypering beledigend is en de andere stereotypering niet. En juist dat, die dubbele standaard willen afbreken door het in stand te houden, is iets wat mijn inziens een psychologisch effect is. Hoe komt het dat mensen dat niet zien of niet willen zien of niet kunnen zien?
Of is het een psychologisch effect bij blanke mensen dat ze dat als gelijk zijn en daar weer de ongelijkheid in ervaren. Een zeer psychologisch complex vraagstuk eigenlijk.
LeonardN
3 jaar geleden
Of iets beledigend is, is een vreemde. Aan de ene kant kan iemand beledigd zijn door iets, terwijl degene die het zei of maakte het niet beledigend of denigrerend bedoelde. Aan de andere kant, kan het omgedraaide ook gebeuren, de intentie kan er zijn om iemand te beledigen terwijl degene waartegen het gericht is, dat zelf niet zo opvat. Die dubbele standaard lijkt me juist een makkelijk te verklaren (ik zeg niet correct) punt.
Een gemarginaliseerde groep zal zich lijkt me sneller beledigd voelen dan de groep die dat niet is.
Sterker nog in veel gevallen zal het heel moeilijk zijn de andere kant op te beledigen.
Dikke mensen vs. mensen met een gezond gewicht.
Arme mensen vs. rijke mensen.
Zieke mensen vs. gezonde mensen.
Etnische minderheid vs. autochtone meerderheid.
(zo zal je er vast meer kunnen verzinnen) Als je aan een van die linkerkanten staat zal je lijkt me sneller aanstoot kunnen nemen aan een uiting van de andere kant dan andersom.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Grotendeels met je eens. En dat is nu juist het interessante. Wat is de psychologie die hierachter zit, dat je daar (als je aan de linkerkant) sneller aanstoot aan neemt. En waarom dat het vaak andersom niet geaccepteerd wordt.
LeonardN
3 jaar geleden
Ik neem aan dat je dan aanbelandt op terrein empathie/sympathie?!
Als je iemand op straat ziet vallen, zie je twee mensen reageren, een gaat lachen, de ander geeft een hand en trekt de gevallen persoon omhoog.
Wat vindt je van de een, wat van de ander?
Thecis
3 jaar geleden
Ik persoonlijk vind dat niet een vergelijkbare situatie omdat geen van de 2 personen zich beledigd voelt. Of afgewezen of onderdrukt. Of wat dan ook. Het gaat denk ik juist om het gebrek aan empathie bij iemand die zich beledigd voelt. Maar daarom juist de vraag. Wat is de psychologie hier achter.
LeonardN
3 jaar geleden
?
Ik denk niet dat je mijn analogie begrijpt.
Niet een van de twee personen, maar de eerdere persoon die viel (er zijn totaal dus drie personen) kan ik me voorstellen zal vinden dat deze zich in de mindere situatie bevindt en als deze ook nog uitgelachen wordt ook beledigd voelen. Dus Marietje valt. Jantje lacht Marietje uit, Pietje helpt Marietje weer omhoog. Veel mensen zullen de actie van Jantje niet als sympathiek zijnde beoordelen. Dunkt me.
Thecis
3 jaar geleden
Je schetst een andere situatie. Ook als het vanuit een derde persoon beoordeeld wordt. Het is eerder de analogie dat zowel Jantje lacht, maar Pietje ook. Andere mensen spreken Jantje er op aan, maar accepteren het van Pietje omdat zijn voorouders en hijzelf ook vaak uitgelachen is. De analogie gaat een beetje scheef omdat het “slachtoffer” nog een ander persoon is. Ik weet ook niet precies waarom er een analogie nodig is. De werkelijke situatie zien we dagelijks om ons heen. Kijk op de moderatieteams van social media die wanneer iets over een zwart iemand wordt gezegd dat het als aanstootgevend wordt beschouwd, maar als dezelfde tekst over een blanke wordt gezegd het acceptabel is. En ja, dit is getest. De 2 maatstaven blijven. En daar zit een gedachtenpatroon achter. Dat gedachtenpatroon, de verklaring hiervoor, dat is de vraag.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Omdat de ene persoon een gigantische zeikerd is en de ander niet. Omdat de ene persoon zich altijd te kort gedaan voelt en de ander niet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
LeonardN
3 jaar geleden
"de verklaring hiervoor" En die probeer ik steeds te geven.
Mensen zien donkere mensen in dat linkerkant rijtje en daar schuiven ze zich soms zelf ook in (of dat nu terecht is of niet).
Eenmaal die positie ingenomen neemt men aan dat je dus minder kan hebben, net zoals de meeste mensen ook grappen over gehandicapten minder snel accepteren.
Dat meten met twee maten is dus iets wat veel mensen dan als normaal accepteren (los van 1. of donkere mensen in het linkerrijtje staan, en of ze daar baat bij hebben om zich daarin te blijven projecteren, 2. Een pop in de efteling wel of niet racistisch is (ik zie dat niet zo).) "Het is eerder de analogie dat zowel Jantje lacht, maar Pietje ook."
Wanneer kan je nu een blanke witte welgestelde hetero man zonder (psychische) ziektes uitlachen? Dus men ziet dat anders. "maar als dezelfde tekst over een blanke wordt gezegd het acceptabel is" (LINK?)
Omdat men er dus vanuit zal gaan dat een blanke dat beter zal kunnen handelen. (terecht of niet)
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Ik waardeer je input, maar je geeft je mening. Ik zie geen verwijzingen naar een paper o.i.d. die dit onderzocht heeft. Oftewel, heb je een link? Een blanke hetero welgestelde man kan je niet uitlachen denkt men. Daarom wordt o.h.a. gevonden dat er bij die mensen white guilt moet zijn. Dat ze per definitie bevoorrecht zouden zijn. Overigens durf ik een zaak te maken dat de witte, hetero, goed opgeleide man van rond de 40 wel eens de meest gediscrimineerde zou kunnen zijn. Denk maar eens na over wat de maatschappij voor moeite doet voor alle anderen, maar niet voor die persoon. Je kan een zaak terug maken dat die het niet nodig heeft, maar diegene draagt wellicht buitensporig bij voor heel veel anderen. Maar dat is absoluut een andere discussie. Wat betreft mijn bewering over een dubbele standaard, bij deze een voorbeeldje.
https://9gag.com/gag/aLwMGOA
Er gaan er velen rond die dit geprobeerd hebben bij de verschillende social media platforms.
LeonardN
3 jaar geleden
"Daarom wordt o.h.a. gevonden dat er bij die mensen white guilt moet zijn." Precies dat zeg ik dus in essentie. Ik zeg niet dat dat MIJN mening is, maar dat dat de redenatie die hier volgens mij achter schuilt voor anderen. DE SJW/BLM/twittermoderatoren etc. "Overigens durf ik een zaak te maken dat de witte, hetero, ..... gediscrimineerde zou kunnen zijn."
Zelfs als dat zo was, dan maakt dat NIKS uit. Een gedachtegang van mensen houdt zich namelijk niet altijd aan feiten, maar meer aan "waargenomen" ideeën.
Als het IDEE dus is dat de witte man bevooroordeeld is, zal dat veel meer invloed hebben op acties van mensen, dan wat de feiten zijn. https://9gag.com/gag/aLwMGOA
Zou in mijn ogen dezelfde moderatie op toegepast moeten worden.
MAAR omdat dus de mensen erachter(Twitter) vinden dat de zwarte man in rijtje LINKS zit meten zij dus met een dubbele standaard. Dat is dus mijn visie op de zaak, vandaar reacties geen antw. eerste reactie van mijn kant eerste zin:
"Dit is DENK IK"
Thecis
3 jaar geleden
Goed punt.
tinus1969
3 jaar geleden
@Thecies, @LeonardN, en daarom is dit geen psychologisch issue. Het gaat om maatschappelijke conventies, dus 'hoe het hoort'.

Antwoorden (2)

Racisme: discriminatie op grond van iemands ras.
Zwarte mensen zijn vaak gediscrimineerd om hun ras. Dus elke stereotypering hiervan wordt al gauw racistisch gevonden.
Blanke mensen zijn zelden gediscrimineerd om hun ras. Dus stereotyperingen doen zelden aan racisme denken.
SimonV
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Maar wat is het psychologisch mechanisme dat mensen die de ervaring hebben zich niet realiseren dat racisme elke kant op gaat.
De "blanke" mensen zullen dit minder herkennen wellicht. Maar deze protesteren wel tegen elke vorm van racisme en dus stereotypering. Juist daardoor zouden ook zij zich dit moeten realiseren. Maar kennelijk zich er en blinde vlek. Waarom?
LeonardN
3 jaar geleden
Ik neem aan (en ik denk dat SimonV ook zoiets probeert te zeggen) juist door die praktische negatieve ervaring die er meer is, dan de meer theoretische dat het omgedraaide ook kan voorkomen.
Zeg maar wanneer een van de zinnen, de stellingen die ik poneer niet kloppen:
1. In het "westen" (Europa/Noord Amerika) hebben mensen met een donkere huidskleur, een grotere kans gediscrimineerd te worden bij het vinden van een baan.
2. Een deel daarvan komt voort uit racistische motieven/ideeën, waaronder het idee dat mensen met een donkerdere huidskleur gezien worden als luier, minder slim, barbaarser, minderwaardig.
3. Dat idee wordt, althans zo zal het vermoeden zijn, in stand gehouden door bepaalde stereotyperingen zoals blackface, Zwarte Piet en kannibalenkarikaturen. Voor stokbrood-met-brie-etende en wijndrinkende Fransman, of nooit okselhaarscherende Française, zullen die stereotypen zelden tot nooit tot enige praktische negatieve implicatie leiden. Verschil van implicatie.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
1. Klopt, is ook aangetoond.
2. Klopt, maar de vraag is (vind ik) of dat komt vanuit de stereotypering in een pretpark of een systematisch probleem. Ik heb zelf ook tekortkomingen waar andere mensen grappen over maken. Dat is geen systematisch probleem, dat snap ik. Maar ikzelf zie een karikatuur ook niet als een waarheid. Het probleem ligt er anders.
3. Blackface is de US versie van zwarte piet. Maar wel geboren vanuit hele andere motieven dan zwarte piet. Het is het gemakkelijkst vergelijken, zeker als je van zwarte piet af wil. Verschil in cultuur, maar ik wil geen KOZW discussie starten. Ik denk zelf dat het probleem ergens anders ligt. Vandaar mijn vraag naar de psychologische reden waarom mensen hier vershcil in zien. Hebben ze (of ik) ergens een blinde vlek zitten wat betreft ervaring / interpretatie? Of is het iets anders.
LeonardN
3 jaar geleden
"Ik heb zelf ook tekortkomingen waar andere mensen grappen over maken."
Probeer eens een grap te maken over mensen die die tekortkoming niet hebben.
Ik weet niet of het je wat doet als die grap tegen je gemaakt wordt, maar de kans dat het andersom werkt (als in dat het "de andere kant" wat doet) lijkt me klein.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Finkers zei ooit: "Iedereen behoort wel tot een minderheid. Nou ja, er zijn wel mensen die tot geen enkele minderheid behoren, maar ja, daar zijn er zo weinig van." In basis klopt het wel. Iedereen behoort wel tot een minderheid dus van iedereen kan je wel een karikatuur maken. Maar van sommige groepen is het geaccepteerd en van andere groepen niet. Daar zit een gedachtenpatroon achter. Vandaar mijn vraag.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Onterecht onderscheid op basis van sekse heet seksisme, op basis van "geaardheid" heet heteroseksisme. Het zijn dezelfde mechanismen, maar het heet anders, is gericht op (tegen) een andere groep. IK heb nooit gezegd dat het ''een minder erg of erger is dan het andere....
En waarom mensen het niet zien? We zien over het algemeen beter waar we zelf te kort worden gedaan, dan waar we zelf te kort doen. En: geschiedenis (in dit geval: van onderdrukking, van lynchpartijen) speelt áltijd mee in het heden, in hoe je het heden ervaart.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Nederlanders hebben niet alleen slaven vervoerd - ze hebben zeer actief in slaven gehandeld. En je identiteit houdt niet op bij de grenzen van tijd en ruimte - ik ken Nederlandse Surinamers die nog last hebben van het slavernijverleden van hun voor-voorouders, en van wat hun kleurgenoten nu elders wordt aangedaan, net zoals ik - witte middelbare vrouw - last heb van dingen die vrouwen in andere tijden en landen wordt aangedaan...
Die andere stereotyperingen die je noemt gaan niet over "ras" - en zijn dus niet echt racisme. Ook van zwarte naar witte mensen is / kan er zijn / sprake van racisme. Maar omdat witte mensen meestal de "bovengelegen, meer machtige groep" zijn is dat minder pijnlijk. Het grootste probleem met racisme waarbij zwarte mensen het slachtoffer zijn is dat het zo wijdverbreid is - het gaat van voortdurende "grappen" (die niet grappig meer zijn omdat ze elke keer weer worden gemaakt, ten koste van 1 groep) en bijv. heeft geleid, en nog steeds leidt (zie de VS dezer dagen) tot moord.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Dat laatste woord is van toepassing als het om voorbedachten rade gaat. De rechter beslist of 'voorbedachten rade' van toepassing is. Als het niet voorbedachten rade is, is het doodslag; vooropgesteld dat de rechter concludeert de politie de dood heeft veroorzaakt..
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda,
Moord is als je iemand anders vermoord. Jij haalt de juridische term moord aan. Wat mij betreft hier niet van toepassing. @HannekeJanssen
Ik snap dat racisme op basis van ras is, maar kan ook zijn op basis van sekse, geaardheid, geloof, levensovertuiging, etc zijn. Maar door het eenzijdig aan te pakken, ga je het probleem niet verhelpen. Juist omdat je het verschil gaat benadrukken (voor de een geldt het zo, maar andersom is het niet erg....).
Ik geef onmiddellijk toe dat historie heel belangrijk is. Maar het verschil willen oplossen door impliciet het verschil te benadrukken, kan de oplossing niet zijn. Vandaar mijn vraag wat het psychologische effect is dat mensen dit niet zien (of waarom ik dat niet zie, ik ga er van uit dat ik niet verheven ben boven anderen dus dat dezelfde psychologische effecten mij ten deel kunnen vallen).
Thecis
3 jaar geleden
@hannekeJanssen Je hebt gelijk, racisme is puur op basis van ras. Ik verwarde het met discriminatie.
Maar waar komt de blinde vlek vandaan? Dat het in de VS erger ervaren wordt, snap ik heel goed. Maar zo ver ik weet, zijn die lynchpartijen in Nederland er nagenoeg niet geweest. Onderdrukking wel, al was het maar dat we de slaven hebben vervoerd, maar ook dat was een goede handel voor de Afrikanen zelf (niet de slaven natuurlijk). Ik snap dat het verleden pijn doet, heel goed zelfs, maar je kan er niet alles op blijven afschuiven.
Thecis
3 jaar geleden
@Hanneke Janssen
Wellicht is het handig om in de goede thread te antwoorden.En ja, het klopt dat Nederlanders zeer actief gehandeld hebben in slaven. Ze zijn er zeer rijk mee geworden. maar de Nederlanders waren niet de enige partij hier in. Er waren vele Afrikaanse stammen die hier ook goed van geprofiteerd hebben, zowel financieel als territoriaal. Maar moet ik me daar nu schuldig over gaan voelen?
Ik verwacht ook niet van huidige generatie Duitsers dat die zich schuldig gaan voelen over wat hun ouders/grootouders gedaan hebben in de wereldoorlogen. Maar je kan ook daar in discussieren over of de misdaden in de oorlog een gevolg waren van al lang aanwezige ondergeschoven gevoelens.
Thecis
3 jaar geleden
"En je identiteit houdt niet op bij de grenzen van tijd en ruimte."
In hoeverre is deze identiteit je opgelegd? Wat is hetgeen waar men nu nog last van heeft? En wat is hetgeen waar je als vrouw dan last van hebt?
Maar wellicht nog belangrijker, waarom zeg je dat je als vrouw "last heb van dingen die vrouwen in andere tijden en landen wordt aangedaan"? Is het zo dat een man daar geen last van kan of mag hebben (het geslacht wordt er zo specifiek bij gezet namelijk). En dat is wellicht ook het punt, dat een groep zich dingen aan trekt die heel logisch zijn. Ik sta er ook niet achter dat vrouwen in India (als voorbeeld) als minderwaardig worden gezien, als loslopend wild wat je mag misbruiken. Puur omdat je dat een ander MENS niet aan doet. Vroeger niet, nu niet. Alleen waren de culturele waardes vroeger anders. Gelukkig wel, we zijn nu gemiddeld wat beschaafder dan 100 a 500 jaar geleden. Ben ik dan zo'n SJW? Absoluut niet, ik zie de mensen zoveel mogelijk echt als gelijk (hoop ik).