Waarom kan ons brein de logica "er niks is" voor dat de ruimte bestond niet begrijpen?

Het is eigenlijk heel simpel, maat toch kunnen wij het niet bevatten dat er ooit helemaal niks bestond.

3 jaar geleden
1.5K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
Kan het wel begrijpen maar het is niet logisch. en bovendien niemand schijnt het raadsel te hebben ontrafeld hoe dan vanuit niets iets kan ontstaan.
Castle
3 jaar geleden
Omdat dit zou betekenen dat er vanuit het 'niets' opeens 'iets' is. Dit is moeilijk te omvatten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het leuke van deze wetenschappen is, dat kwantummechanica en fysica aan elkaar worden gekoppeld met de filosofie. In mijn studietijd van biochemie en organische chemie hadden wij het verplichte vak NATUURFILOSOFIE van professor van Melsen, destijds een zeer gerespecteerd natuurfilosoof. Toen eens een Amerikaan vroeg aan hem of zijn computer zelf kon denken was zijn antwoord: "Vraag het hem zelf!"

Antwoorden (1)

Met jouw vraag poneer jij de stelling, dat er vóór de ruimte niets was. Dat is een stelling die net zo goed ergens op gebaseerd is, maar ook weer nergens op gebaseerd is. Dat wordt dus filosofie!
De oerknal-theorie beschrijft het heelal vanaf de tijd dat het kleiner was dan een atoom. Maar de theorie vertelt ons niet hoe of waarom het heelal is ontstaan – en al helemaal niet wat er daarvóór was. Het kan zijn dat tijd en ruimte zoals we die kennen in de oerknal tot stand kwamen. Maar dat sluit niet uit dat ze een achtergrond hebben in iets wat er voor de oerknal al was.
Je zou zeggen dat er niets uit niets kan ontstaan. En een heelal dat opduikt uit het niets, kunnen we wetenschappelijk gezien niet begrijpen. Daarom nemen steeds meer kosmologen aan dat de oerknal plaatsvond in iets wat al bestond.
Hun overwegingen hebben met elkaar gemeen dat ze uitgaan van een lege ruimte die altijd al bestond, en waar de wetten van de kwantummechanica heersen. Met zo’n ruimte is het mogelijk om theorieën op te stellen die misschien een antwoord kunnen geven op de vraag wat er voorafgaand aan de oerknal gebeurde.
Het betreft hier dus een correlatie tussen de kwantummechanica en de fysica; twee wetenschappen die elkaar aanvullen en soms bijten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
Maar alles moet ooit een keer zijn ontstaan, ook die lege ruimte waar de wetten van de kwantummechanica heersen, altans dat is onze logica.
popeye
3 jaar geleden
Doordat de atoomkern aan het begin van het experiment instabiel is (in principe zowel vervallen als niet-vervallen), geldt diezelfde onzekerheid voor de kat. Hij bevindt zich in een situatie waarin hij zowel dood als levend is. Wanneer de ruimte geopend wordt, blijkt of de kat dood is of leeft. De kat verliest dus een van zijn eigenschappen op het moment dat je de ruimte opent om erachter te komen hoe het met hem gaat. Op grond van de natuurwetten die wij in ons dagelijks leven kennen, lijkt dit onzinnig. Voor ons begrip kan een kat niet tegelijkertijd dood én levend zijn – hij is een van beide. Maar zo zit de kwantummechanica voor een groot deel wel in elkaar
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@popeye
Je probeert dus net zoals de wetenschappers te filosoferen. ook dat is een wetenschap, maar voor heel veel mensen wel een wat vage wetenschap.