wat is het verschil tussen operant conditioneren en "trial and error"?

Bij allebei wordt er een handeling geassocieerd met een gebeurtenis. De handeling wordt ook bij allebei vaker/niet meer gedaan omdat dit een bepaald effect heeft. Hierom kan ik zelf geen verschil bedenken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Trial en error is proberen en doorgaan tot het lukt. Operant conditioneren is een ander iets leren dmv af en toe belonen.
LeonardN
4 jaar geleden
Bij trial en error heeft degene die probeert zelf het doel als beloning voor ogen.
Jij wil iets halen en probeert net zolang tot je de juiste acties onderneemt die het doel mogelijk maken.
De errors voelen vervelend omdat je het doel niet haalt. Bij operant conditioneren is de beloning niet hetzelfde als het uiteindelijke doel.
Degene die de acties onderneemt weet wellicht niet eens wat het doel is.
Degene die de beloning uitdeelt ziet wel wat het doel is, en probeert degene die de acties uitvoert te sturen met beloning en straf.

Antwoorden (1)

Operante conditionering of instrumenteel leren is het leerproces waarbij een respons in een bepaalde context gevolgd wordt door een bekrachtiger (Engels: reinforcer) of bestraffer (Engels: punisher). Een bekrachtiger is elke gebeurtenis die de kans vergroot dat dezelfde respons in de toekomst weer zal optreden. Een bestraffer is daarentegen elke gebeurtenis die de kans verkleint dat de respons weer zal optreden. In dierexperimenten is de bekrachtiger vaak voedsel of drank, en de bestraffer een elektrisch schokje. Soms spreekt men ook wel van positieve en negatieve bekrachtigers

Trial-and-error (Engels voor 'proberen en missen', 'gissen en missen') is een manier om iets te leren of om een oplossing te vinden.
De term probeerhandeling en de uitdrukkingen leren met vallen en opstaan drukken ongeveer hetzelfde uit. Ook dieren passen dit toe. Leerpsychologen doen naar deze technieken fundamenteel onderzoek, zoals E.L. Thorndike door middel van zijn puzzlebox.