Aan welke psychose lijd je als je de gene van wie je houd ontiegelijk veel (mentaal) pijn doet?

En achteraf telkens (oprecht) heel erg spijt krijgt. Je haalt die gene helemaal omlaag. Je wilt die gene laag laten voelen maar als je weer helder nadenkt kan je het niet meer terug draaien. En dat is alleen tijdens ruzies dat dit naar boven komt. En dat is vooral in relaties. Narcisme is het niet, want die eigenschappen heb ik niet. Extreme wraakgevoelens zijn het vooral.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Dat is geen psychose maar gewoon een karaktertrek. Als je hier vaak last van hebt is het raadzaam er eens met een deskundige over te praten zoals een psychotherapeut of psycholoog. Die kan je bijv. gedragstherapie geven.
jodyenboyke
4 jaar geleden
Zoals Pieterke al schrijft, je hebt geen last van een psychose, dat is over het algemeen veel heftiger en dan ben je echt heel verward, achterdochtig en angstig.
Ivana
4 jaar geleden
De narcist is de eerste die zal ontkennen dat hij/zij een narcist is. Hoe dan ook, het zou verstandig zijn als je met een deskundige gaat praten en hulp zoekt voordat er ongelukken gebeuren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Antwoorden (1)

Een psychose heb je sowieso niet.

Ik denk dat je bedoelt: Welke psychische stoornis heb ik?
Wil je het 100% zeker weten: laat je testen door een psycholoog.
Waarom? Je hebt dan een diagnose. Hierdoor kun je het probleem gericht aanpakken.
Op deze manier doe je aan zelfdestructie en je maakt de mensen om je heen ook kapot.

Even naar wat het kan zijn.
Een persoonlijkheidsstoornis zou kunnen, maar indien je achteraf oprecht spijt hebt, lijkt me dat sterk.
Indien dit het ‘enige probleem’ is, lijkt het mij nog minder een persoonlijkheidsstoornis.
Zijn er toch meerdere punten, zou narcisme of borderline wel kunnen.

Je denkt zelf dat je tijdens ruzies , met name in relaties, iemand totaal kapot kunt maken.
Indien dit inderdaad het enige punt is, denk ik aan: Emotionele uitbarstingen.
Heb je dit al je hele leven of sinds een paar jaar?
Indien je dit al je hele leven hebt; kan het zijn dat je tijdens jouw geboorte bijvoorbeeld zuurstoftekort hebt opgelopen? Een lichte beschadiging aan de hersenen kan leiden tot zeer hevige woede.
Indien je dit niet je hele leven hebt gehad; heb je een lichte hersenbeschadiging opgelopen door bijvoorbeeld een TIA?
Verder kan iemand die geestelijk op is (doodmoe) ook dit gedrag vertonen.

Ik vind het wel bijzonder dat je achteraf alles nog weet.
Het is namelijk zo dat iemand zo ontzettend kwaad kan worden, dat hij het achteraf echt niet meer weet. In zijn ogen ‘viel het dan wel mee’.
(Laatst nog een bijeenkomst over gehad).

Kortom,
Laat je aub verwijzen en testen.
Indien je de juiste diagnose hebt, kun je geholpen worden.
Gelukkig besef je ook dat het zo niet kan (eerste stap!).
Je wilt niet op een dag nog een stap verder gaan, een waas voor de ogen krijgen en iets doen dat je niet meer kunt terugdraaien.

Kijk eens naar de link. Deze gaat over emotionele uitbarstingen.
Indien je jezelf toch niet hierin kunt vinden; op deze site staan ook alle andere aandoeningen omschreven.

Succes en zet de stap!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Wat dacht je van depressie met agitatie? Lijkt me ook een mogelijkheid. Maar het blijft gissen. Zet idd de stap.