Zelfverzekerdheid en arrogantie zijn 2 verschillende dingen, maar worden door veel mensen door elkaar gehaald.

Arrogante of neerbuigende mensen plaatsen zichzelf op een voetstuk. Ze voelen zich beter of belangrijker dan anderen. Vaak demonstreren ze hun meerderwaardigheid door de
minderwaardigheid van anderen te benadrukken.

Arrogant gedrag is bijvoorbeeld:

* Ideeën van collega's lachend verwerpen.
* Een (al dan niet seksistisch) schouderklopje, zoals een ouder zijn kind geeft. Of een hand op de schouder leggen bij zijn gesprekspartner.
* Mensen aanspreken met minderwaardige aanduidingen (schatje, jongeman, knul, meisje).
* Alles beter weten (de betweter).

Soms beschikt een arrogante persoon daadwerkelijk over bepaalde kwaliteiten. Zijn arrogantie kan dan een gevolg zijn van een gevoel van gebrek aan erkenning.

Maar in onze calivinistische " maaicultuur" wordt je ook al als arrogant beschouwd als je bij een complimentje gewoon "dank je wel!" zegt, in plaats van je te verstoppen achter valse bescheidenheid.

Men kan ook arrogant gevonden worden als men niet op hetzelfde niveau met elkaar praat. En als iemand met iets teveel enthousiastme over zn werk praat kan dit ook verkeerd overkomen en gezien worden als opschepperij en arrogantie.

Dus een masker? Nee, daar geloof ik niet zo in.
Zeker niet omdat mensen door de een gezien kunnen worden als arrogant en door de ander juist als meelevend , zelfverzekerd en sociaal.

Het stempel " arrogant" aan iemand geven zou dus vaak wel eens meer kunnen zeggen over degene die de stempel uitdeelt dan de gene die de stempel draagt.

Toegevoegd na 43 seconden:
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/arrogant.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Iedereen leeft zijn leven op zijn of haar manier. maar dat is feitelijk een afstemming richting je omgeving; Hoe kom je het beste over en hoe pas je het beste in je maatschappij. Dus feitelijk draagt iedereen een masker. Zet maar eens bij een verjaardag 2 vershcillende groepen vinden bij elkaar, en je zal merken dat het soms lastig is jezelf een houding te geven.

Echte arrogantie is geen masker voor onzekerheid. Het is gewoon zo dat er mensen zijn die zich veel beter voelen dan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan een masker zijn, hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een masker zijn om onzekerheid te verbergen en te maskeren.
Het zijn vaak zeer gevoelige mensen, die denken door te schreeuwen en arrogant te doen, dat hun gevoelige binnenkant niet gezien wordt.
Maar het hoeft niet altijd, vaak kan het ook een kwestie zijn van zich superieur voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het gunstigste geval is het een masker, in het ongunstigste geval is het Geert Wilders.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het betreft hier een persoonlijke mening, ik weet echter geen beter voorbeeld te vinden wat zo eenvoudig te snappen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken aardig wat mensen met het syndroom van Asperger die vreselijk arrogant overkomen, maar dat eigenlijk niet zijn.

Deze arrogantie wordt niet als een masker opgezet, maar het gedrag wordt door ons 'sociaaltjes' wel als arrogantie geinterpreteerd.

Wij interpreteren hun gedrag als arrogant en egoistisch, terwijl het eigenlijk egocentrisch en een tikje angstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Asperger.. Is natuurlijk een uitzondering. Zag er laatst een programma over op tv. Dan is het een pathologische houding, geen keuze. lijkt me, weet er eigenlijk niets van.
Arrogante houdingen in mensen,
vaak ook om aan zichzelf te bewijzen dat ze zo goed zijn. Erg lastig dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, als je in een nerds-omgeving werkt is Asperger geen uitzondering hoor ;-)
Ja, het is een afstandelijke houding die ingenomen wordt.
Altijd een reactie op een gedachte en komt dus voort uit zelfbescherming (overigens is dit dus compleet systematisch).

Men overleeft met deze houding het negatieve (pijnlijke) gevoel dat de ander iets van hem af kan pakken (eigenwaarde).

De gedachte:"ik hou ze nog liever op afstand dan dat ik ze toelaat om onaardig tegen me te doen of over me heen laat lopen.." is datgene dat eraan (ONBEWUST) ten grondslag ligt.

Het gekke is dat de arrogante houding juist mensen op afstand houdt en de persoon met de zelfbeschermende arrogante houding achterlaat met het gevoel dat ie minderwaardig is!

Het brengt hem dus niets!

Inderdaad, niemand neemt hem iets af, maar het geeft hem ook niets terug.
Het is dus inderdaad veilig, maar voelt wel koud kil en liefdeloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een masker?

Nee, ik denk het niet. Ik denk dat het eerder een overlevingsmechanisme is. Ik denk dat arrogantie een levenstijl is geworden die als kind is gekozen om te kunnen (over)leven in het gezin waarin hij is opgegroeid.

Elke mechanisme heeft als doel om zichzelf te tonen. Om gezien te worden, om de aandacht te krijgen. Hierbij is negatieve aandacht ook aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk vaak van wel
ik geloof dat veel mensen die arrogant overkomen vanbinnen vaak heel onzeker zijn
door jezelf een zelfzekere houding toe te kennen, zien mensen je niet als verlegen, of beneden hen, integendeel door zelfzekerheid te spelen wordt het vaak overacting, maar mensen geloven het wel, ze geloven zelf dat je je beter voelt dan de rest
dus opzet enigszins geslaagd, want echt zelfzeker wordt je er niet van, daarvoor is veel meer nodig dan een masker