Wat is het verschil tussen GGZ en een particuliere psychologenpraktijk?

Ik vraag me af wat het verschil is tussen de 'gewone' GGZ en een particuliere psychologenpraktijk. Zit dat verschil 'm in de wachttijden alleen, of ook (bijvoorbeeld) in de manier van hoe ze met mensen omgaan? Hebben ze een andere aanpak?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (2)

Normaal gesproken is er geen verschil tussen de psychologen van een GGZ-instelling en een particuliere psycholoog. Ook niet wat betreft behandelmethoden.
In de praktijk zit het verschil vooral in de wachttijden. Omdat een huisarts meestal doorverwijst zal hij/zij rekening houden met de urgentie en advies geven naar de een of de ander te gaan.
De overheid heeft overigens richtlijnen gesteld voor de wachttijden bij de GGZ.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
GGZ in Nederland betekent geestelijke gezondheidszorg.
Indien de huisarts een patiënt doorverwijst voor psychologische hulp, kan het gaan om
behandeling voor de Basis Generalistische GGZ (BGGZ) alsook de Specialistische GGZ (SGGZ).

Er is dus wel verschil tussen de basis en specialistische GGZ, maar niet tussen 'gewone' en 'particuliere'.

Als patiënt kun je kiezen waar je het liefst naar toe gaat.
Ga je liever naar een grote gefuseerde instelling?
Ga je liever naar een kleine praktijk?
Ga je liever naar iemand die alleen een praktijk runt?
Waar kun je het best terecht met jouw hulpvraag? Zit er een specialist op dat gebied in een gefuseerde instelling of wordt het juist aangeboden in die kleine praktijk.

Kortom, er is geen verschil.
Toegevoegd op 18 juni 2019 21:36: afbeelding
Plaatje bij antwoord