Is nonchalance altijd negatief?

Vandaag heb ik een masterclass sales gehad en als enig mogelijke negatieve feedback heb ik gekregen dat mijn pitch (een introductie als nieuwe manager van Bosch) nonchalant was.
De positieve feedback was:
- Energiek
- Motiveert
- Goede context
- Goede houding
- Representatief
- To the point
- Professioneel
- Natuurlijk
- Trots
Een aantal mensen in de masterclass hebben nog geen of weinig ervaring met sales, marketing of pitchen voor sommigen was dit misschien zelfs de eerste pitch ooit dus het kan ook betekenen dat zij het contrast wilden aanduiden tussen veel "struikelende" presentaties en mijn "vloeiende".
Jammergenoeg krijg ik niet meer de kans om deze vraag te stellen aan de mensen die de feedback gaven want deze was anoniem.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (3)

Het woord nonchalant/nonchalance kent eigenlijk twee betekenissen.
De eerste kan je als negatief opvatten:
Nonchalant = niet precies (slordig, onachtzaam, ongeïnteresseerd)
De tweede betekenis kan je als positieve eigenschap zien:
Nonchalant = zonder zorg, onbekommerd.
En zoals jij het beschrijft, ook kijkend naar de andere punten uit de feedback, vermoed ik dat de gever van de feedback het eerder positief dan negatief bedoelde. Maar het werkelijke antwoord op je vraag zou je alleen van deze persoon kunnen krijgen.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Goed antwoord, al denk ik dat 'wij Nederlanders' het woord nonchalant voornamelijk in de negatieve context kennen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Precies, sommige woorden zijn voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Nonchalance wordt altijd als negatief gezien, vooral in het zakenleven. Het geeft aan dat de persoon in kwestie 'een gebrek aan actie' heeft.... te onbezorgd, te onverschillig en als achteloos overkomt. Het woordje 'Non' geeft het al aan....'niet'... negatief dus.

Nonchalant gedrag geeft aan, dat deze persoon eerder onnadenkend is en niet serieus over iets heeft nagedacht als er nonchalant een opmerking geplaatst wordt of het wordt gezien als 'makkelijk afgedaan'.
amc
4 jaar geleden
In dit geval is nonchalant altijd negatief.

Tijdens het presenteren en verdedigen van mijn scriptie voor een doelgroep kreeg ik van alle examinatoren zelfverzekerd als feedback op een bepaald punt. Echter 1 persoon noemde dit letterlijk nonchalant ofwel onverschilligheid.

Achteraf is het er behoorlijk verhit aan toegegaan. 1 van de examinatoren heeft dat verteld aan mij. Puur over dat punt.

Kortom, nonchalant is in dit geval negatief. Alleen is het een mening van iemand.
In mijn geval noemde iedereen het zelfverzekerd en 1 nonchalant.

Misschien vond degene die nonchalant zei het wel erg dat hij of zij niet zo kan presenteren.
Indien anoniem kun je alles zeggen.

Het is mooi dat je het punt serieus neemt en er iets mee wilt doen.
Maar laat het los als je er niks in herkent. En vooral als de feedback zo positief is en misschien 1 persoon deze reactie anoniem geeft.