Waar haal je de creativiteit in je dromen vandaan?

Ik droom de laatste tijd erg vaak en vaak zijn ze ook best leuk. 's Morgens kan ik me nog best veel herinneren en ben ik op 'plekken' geweest die fantastisch waren, van bijvoorbeeld een leuke kroeg kan ik ieder detail herinneren terwijl deze in het echt niet bestaat. En vraag me een kroeg te ontwerpen en het wordt helemaal niks. Afgelopen nacht was ik op een fantastisch pretpark, maar zoiets bestaat helemaal niet. Waar haal je de creativiteit vandaan om dingen mee te bedenken als je droomt?

4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Wanneer we dromen (of beter gezegd - wanneer we de slaapfase ingaan die bekend staat als REM-slaap), maken we enorme aantallen nieuwe verbindingen tussen onze recente en niet zo recente ervaringen. Het verbinden van deze abstracte en niet-gerelateerde ervaringen vormt de basis van ons menselijk vermogen om creatief te zijn.
In de eerste slaapfase (NREM-slaap) worden nieuwe herinneringen opgeslagen en nutteloze herinneringen opgeruimd.
In de tweede fase, REM-slaap, botsen de hersenen op willekeurige ervaringen uit verschillende fasen van je leven - waarbij ideeën worden verbonden die misschien nooit verbonden lijken te zijn geweest. Als je abrupt wakker wordt, herinner je je misschien deze ongelijksoortige vluchtige verbindingen als dromen.
Door dit botsingsproces kan het menselijk brein geheel nieuwe ideeën genereren, generalisaties maken en een begrip vormen van overkoepelende concepten op een manier die de wakkere geest nooit doet. Je leert creatiever te zijn door al je verschillende levenservaringen met elkaar te verbinden in een proces dat normaliter niet kan gebeuren terwijl je wakker bent.
Toegevoegd op 25 mei 2019 08:03: tekst
SimonV
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank voor je interessante antwoord. + Ik heb het idee dat ik vooral droom net voordat ik wakker wordt in de morgen. En inderdaad komen er regelmatig mensen voorbij die je kent. Zo trad vannacht in mijn 'pretpark' droom Gerard Joling op, hij kwam van een trap, maar er was geen hond die er naar keek of luisterde.