Mag je jezelf psycholoog noemen na de HBO opleiding psychologie?

Er bestaan verschillende opleidingen psychologie zoals de HBO toegepaste psychologie, universitair bachelor en universiteit master. Na welke opleiding mag je jezelf psycholoog noemen en wat is verder het verschil tussen die opleidingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Dit mag.
De titel "psycholoog" was tot 1993 in Nederland beschermd. Om toch onderscheid te maken tussen mensen die zich eenvoudigweg "psycholoog" noemen en mensen die een universitaire studie afgerond hebben, heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) de classificatie "Psycholoog NIP" ingesteld. Dit houdt in dat enkel psychologen met een afgeronde universitaire studie, aangevuld met specialisatie zich "Psycholoog NIP" mogen noemen.

In België is de titel psycholoog beschermd sedert de wet van 1993; alleen wie een universitaire opleiding in de psychologie heeft voltooid mag zich psycholoog noemen. Het heeft vele jaren lobbywerk gekost om de erkenning te verkrijgen.

Het verschil in universitaire opleiding en HBO :
Tijdens een universitaire opleiding worden studenten wetenschappelijk gevormd. Dat is het belangrijkste verschil met een hbo. In de praktijk is er daardoor meer relatief aandacht voor theorie en achtergronden dan tijdens een hbo-opleiding.

Voor meer informatie: zie bron 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De titel psycholoog is in Nederland niet beschermd, dus iedereen mag zich psycholoog noemen.
13 jaar geleden
Iedereen mag zich pyscholoog noemen inderdaad, maar niet klinisch Psycholoog, deze is wettelijk beschermt.

De klinische psychologie is in 2005 erkend als specialisme van de gezondheidszorgpsychologie. Het vak bestaat echter al veel langer. In 1966 voerde het NIP een register van klinisch psychologen in en zette zij de aanzet voor dit specialisme. Met de introductie van het BIG-register klinisch psychologen is het NIP-register opgeheven (per 1 januari 2006).

Met de erkenning van het specialisme is de titel 'klinisch psycholoog’ wettelijk beschermd. Deze titelbescherming is op 1 januari 2006 van kracht geworden. De wettelijke erkenning betekent dat er opleidingseisen worden gesteld en dat er toezicht op de opleidingen wordt gehouden. Specialisten die de titel dragen zijn verplicht hun kennis, ervaring en deskundigheid op peil te houden. De klinisch psycholoog is een 'artikel 14'-beroep in de wet BIG, het artikel voor (medisch) specialisten, zoals een psychiater. Klinisch psychologen zijn tevens opgeleid als psychotherapeut, en mogen zich na inschrijving in het BIG-register ook 'psychotherapeut' noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,zelfs ervoor.