In de middeleeuwen was er nog niet zo veel therapie. Je mocht al blij zijn als je een ziekte overleefde.
periode middeleeuwen Europa
De middeleeuwen (ca. 500 tot ca. 1500)
5 jaar geleden
Deze vorm van therapie wordt uitgevoerd mbv elektriciteit. Gelukkig kan dit tegenwoordig onder narcose. Neemt niet weg dat ik niemand ken die dit uitvoert of ondergaan heeft. Natuurlijk bestond in de middeleeuwen nog geen elektrische therapie.
In het begin van de middeleeuwen werd door de opkomst van de christelijke kerk de mens met een psychische ziekte voor het eerst gezien als een mens. Ook zij waren kinderen van God. De kerk ving mensen op en verzorgde deze mensen.
Wat later in de middeleeuwen werden de dolhuizen opgericht. Toentertijd dacht men dat een psychische ziekte verholpen kon worden door iemand flink te laten schrikken. Maar eigenlijk stelde je als zo'n mens niet veel voor. Dus als je gedood werd, vond men dat ook niet vreemd.
Nog verder in de tijd, werd het gezien als ziekte, waar je niks aan kon doen en waar je aan geholpen moest worden op een humane manier.
Kortom, de psychiatrie in haar kinderschoenen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_psychiatrie&ved=2ahUKEwi2pqanqOHfAhUS3RoKHRqYBuUQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2LteBXdqsaEg8Xu2f5e2Ay
De middeleeuwen is een aparte kop.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Opnieuw geef je zo'n lange link met Google.com erbij in een antwoord, net zoals bij deze vraag https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/medicijnen/vraag/658921/effecten-ritalin-adhd-risicos/. Dat lijkt mij alleen maar voor problemen te zorgen. De link https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_psychiatrie is voldoende.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni, bedankt voor de tip! Hier kan ik iets mee.
Nou zijn de Middeleeuwen nogal lang, dus het antwoord zal niet voor elke tijd en plaats hetzelfde zijn, maar als je geluk had, deden ze niets. Als je pech had, werd je als geesteszieke heks verbrand, of probeerde men een duiveluitdrijving te doen, of werd je opgesloten in een dolhuis (gekkenhuis).
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Hoewel het vast wel eens voorgekomen zal zijn waren heksverbrandingen niet iets van de middeleeuwen (in tegenstelling tot het populaire beeld), maar veel meer van de vroeg-moderne tijd (zeg maar grofweg 1450-1700). http://www.historyrundown.com/were-witches-really-burned-in-the-middle-ages/
In die tijd werden veel psychische ziektes nog niet altijd erkend, de mensen die door hun gedrag wel opvielen hadden het vaak niet best en werden bestookt met van alles en nog wat aan onwetenschappelijke methodes, opsluiting, marteling of zelfs ter doodveroordeling, maar er waren ook humanere pogingen. Het is ook niet altijd goed te zeggen wat men verstond onder "gekken" en of deze baat hadden gehad bij ECT :

"
In het begin van de Middeleeuwen werden de geesteszieken humaan behandeld. De geestelijkheid nam het op zich om de zieken in hun kloosters te verzorgen en te genezen. De behandeling bestond naast verpleging uit bidden, het aanraken van relikwieën of het drinken bij afnemende maan van zelf gebrouwen drankjes. Zo ontstonden ook de bedevaartstochten naar de plaatsen waar deze relikwieën bewaard werden. Ook waren er artsen die behandelingen verrichtten. Deze artsen werden in hun denken nog steeds sterk beïnvloed door Galenus.

De behandeling bestond uit een mengelmoes van geloof, magie en wetenschap. Aderlaten , braken, trepanatie, kruiden en als dit niet hielp een milde vorm van exorcisme. Bij de behandeling ging de arts ervan uit dat er iets in het lichaam binnen was gekomen dat ook weer naar buiten moest voordat de patiënt zou kunnen genezen. De geesteszieken uit de eigen gemeenschap worden niet opgesloten of buitengesloten. De familie blijft aansprakelijk en zorgt zo lang mogelijk voor de zieke (gezinsverpleging). Justitie houdt rekening met toerekeningsvatbaarheid en handelingsbekwaamheid.

Geesteszieken van buiten de gemeenschap waren vaak het voorwerp van spot en slechte behandeling. Ze werden buiten de stad gezet en meegegeven aan pelgrims.
"

Ik zou de bron even doorlezen om een beeld te krijgen. https://dsmmeisjes.nl/achtergrond/geschiedenis-van-de-psychiatrie-tijdlijn/ Pas rond 1800 zit er een stijgende lijn in welke naar de psychiatrie van nu heeft geleid.