Is het wetenschappelijk aangetoond dat psychotherapie mensen op lange termijn klachten wegneemt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ja, dat is wetenschappelijk aangetoond. Anders zou de samenleving niet 6,5 miljard euro per jaar uitgeven aan de geestelijke gezondheidszorg.

Maar er zijn wel kanttekeningen.
• Als je mensen met een depressie niet behandelt, knapt 40% vanzelf weer op. Als je mensen met een depressie wel behandelt, knapt 66% op. Het verschil tussen niet en wel behandelen is dus maar 26%.
• Er zijn verschillende problemen waarvoor een behandelmethode bestaat die goed werkt en goed onderzocht is (depressie, angst, stress). Er is echter geen enkele therapie die altijd en voor iedereen werkt.
• In veel gevallen werkt zelfhulp bijna net zo goed als therapie. Met zelfhulp kan dan een digitale training bedoeld worden en zelfs het lezen van een boek.
• We weten eigenlijk nauwelijks waarom psychotherapie werkt. Het is heel moeilijk om met onderzoek helder te krijgen welk onderdeel van een gesprek werkt, dus dat kunnen we dan ook niet.
• Er zijn bovendien nauwelijks verschillen tussen verschillende behandelmethoden. Het is niet duidelijk dat de schemagerichte therapie beter werkt dan de cognitieve therapie bijvoorbeeld.
• Psychotherapie is geen wondermiddel wat je inneemt en waardoor je voorgoed genezen raakt van alle problemen. Psychotherapie werkt enkel omdat je jezelf daarvoor inzet, met de hulp van een psychotherapeut. Zet je je niet in ná de therapie, dan kun je deels terugvallen in de problemen waar je juist vanaf wilde. Je moet dus alert blijven op je thema's en op wat je geleerd hebt.
SimonV