is kleptomanie een (psychische) ziekte of afwijking?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
LeonardN
5 jaar geleden
@tilborghs Wat is in jouw ogen het verschil tussen de twee?
m.a.w. als je het ene antwoord krijgt of het andere, wat zegt dat je dan?

Het beste antwoord

Kleptomanie (steelzucht) is een psychische aandoening waarbij je last hebt van de onbeheersbare neiging tot stelen. Kleptomanie is een impulscontrolestoornis, net als pyromanie (brand stichten) en gokverslaving.
Zie ook de website van Gezondheidsplein,
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/kleptomanie/item42342
Kleptomanie is een slecht begrepen fenomeen ondanks de vele psychodynamische theo-
rieën over de motivatie voor dit gedrag. De comorbiditeit met andere psychiatrische
stoornissen is hoog, vooral met stemmingsstoornissen.
Kleptomanie is reeds lange tijd betiteld als een impulscontrolestoor-
nis. Het zou echter ook een variant van een obsessief-compulsieve
stoornis kunnen zijn, in die zin dat het een repetitief gedrag is dat uit-
gevoerd wordt om een gevoel van onbehagen te neutraliseren.
http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/articles_505pdf.pdf
De psychische aandoening kleptomanie is in het DSM-IV ingedeeld bij de stoornissen in de impulsbeheersing. De DSM - Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – is een Amerikaans handboek dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek geldt.
Dus:
Kleptomanie is geen lichamelijke of psychische ziekte maar een psychische aandoening, het is geen afwijking waarmee men geboren wordt. Het is populair gezegd: een steelverslaving die tijdens het leven, soms al als kind, ontwikkeld wordt.
De psychiatrie kent de term psychische ziekte niet, wel geestesziekte of psychiatrische stoornis.
Toegevoegd op 12 mei 2018 09:41: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ondanks dat beweerd wordt dat kleptomanie bij vrouwen vaker voorkomt dan bij mannen is het bekende olieverfschilderij van Théodore Géricault – Portret van een kleptomaan - het portret van een man.
https://www.artsalonholland.nl/schilderijen-romantiek/theodore-gericault-portret-kleptomaan