Wat is het nut van het tekenen van een boom bij een beroepskeuzetest? Wat concludeert men hieruit?

Bij een beroepskeuzetest die ik aflegde in de jaren 80 was een van de opdrachten het tekenen van een boom. De enige voorwaarden hiervoor waren dat het geen dennenboom mocht zijn en dat men het vel papier (een A4) staand (dus met de korte zijde boven) gebruikte.

Wat is het nut van het tekenen van een boom bij een beroepskeuzetest? En wat kan men concluderen naar aanleiding van zo'n tekening?

5 jaar geleden
7K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat uit het tekenen van een boom veel te halen is. - Heb je überhaupt tekentalent ?
- Benader je de tekening technisch, of juist alleen grafisch/visueel ?
- Ben je in staat een complex 3D object te 'vertalen' naar plat papier ?
- Heb je oog voor detail ?
- Hoe abstract teken (denk) je ?
- Enz.... Die dennenboom is veel mensen geleerd te tekenen als een stel gestapelde driehoekjes. Omdat dat een aangeleerd kunstje is zal het net veel gezegd hebben. Vandaar dat verbod. Maar dat is mijn interpretatie van de opdracht. Geen wetenschappelijke onderbouwing !
ItisILeClerc
5 jaar geleden
Belangrijkste conclusie: teken je een boom zoals je 'm ziet, of zoals (je weet dat) hij is opgebouwd.
LeonardN
5 jaar geleden
@leclerc
Dat is geen conclusie. Dat is een constatering. Daaraan kan je een conclusie verbinden.
Antoni
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, ik vermoed dat binnen de psychotherapie/psychologie er veel diepgaandere conclusies (kunnen) worden getrokken naar aanleiding van zo'n tekening. Delen van de getekende boom staan dan symbool voor karaktereigenschappen, zo las ik op verschillende websites. Hoe deze delen precies worden getekend geeft aan in hoeverre die karaktereigenschappen (goed) zijn ontwikkeld. Het gaat, voorzover ik weet, dus niet om de tekening (hoe men tekent), maar om de boom (de afbeelding), als je begrijpt wat ik bedoel. Hoe dit nu precies allemaal zit, weet ik niet. Daar probeer ik met mijn vraag achter te komen.
Inekez1
5 jaar geleden
"Het gaat, voorzover ik weet, dus niet om de tekening (hoe men tekent), maar om de boom (de afbeelding)... " In de psychologie wordt anders naar zo'n tekening gekeken dan bij een beroepentest. De manier waarop de boom is getekend en hoe die op het vel is gepositioneerd zeggen veel over de mogelijke capaciteiten, inzicht en werkwijze. Dat heeft weinig te maken met eventuele jeugdtrauma's en problemen in gehechtheid, hoewel dergelijke problemen voor bepaalde beroepen wel een belemmering kunnen vormen. Die belemmering blijkt dan vaak ook al snel uit andere vragen, testjes of gesprekken (zoals sociale vaardigheden), alleen daarvoor hoef je geen boom te laten tekenen. Degene die een beroepentest afneemt hoeft ook niet te weten waardoor iemand ergens een belemmering in ervaart. Het is eigenlijk het verschil tussen vooruit kijken (beroepentest) en terugkijken om te kunnen verklaren (psycholoog).

Het beste antwoord

Uit de tekening van een boom is onzettend veel af te leiden.
De tekenstijl:
- Stevige lijnen duiden op zelfverzekerdheid. Te dikke lijnen bij bijvoorbeeld schors of bladeren kan duiden op overmoed.
- Veel korte lijntjes die samen een duidelijke tekening vormen, duiden op voorzichtigheid of behoedzaamheid. Veel korte, lichte lijntjes die een onduidelijke tekening vormen, kunnen duiden op te veel twijfel of weinig doelgerichtheid.

De lay-out zegt veel over ruimtelijk inzicht, maar ook of iemand de gewoonte heeft eerst een plan te maken in het hoofd en dan pas te beginnen, of dat iemand gewoon maar ergens begint en er gaandeweg achterkomt dat de boom eigenlijk niet op het vel papier past. Voor sommige beroepen is zo'n trial-and-error-techniek prima, maar voor andere beroepen absoluut onwenselijk.

De detaillering:
- Bestaat de boom uit een rechte stam met een soort ballon of wolk daarop? Of heeft de boom takken, twijgen, bladeren, schors en wortels?
- Hoe is de boom opgebouwd / georganiseerd? Eerst een stam en hoofdtakken en daarna de kleinere takjes, of in één ononderbroken lijn de stam, hoofdtakken en zijtakken?
- Zijn alle zijtakken en blaadjes of bladgroepen min of meer hetzelfde, of is elk takje duidelijk verschillend? Is er sprake van symmetrie, van een creatievere vorm van evenwicht, of ziet de boom er misvormd uit?

Als iemand een complete boom tekent met vastberaden lijnen (dat kunnen ook kringellijntjes of een combinatie van dikke en dunnen lijnen zijn), compleet met takken, zijtakken, bladeren of bladerkroon, wortels (al dan niet onder de grond) of tenminste een verbreding onderaan de stam, en de boom past mooi vol op het vel papier, dan is er wellicht sprake van iemand die goed overzicht kan houden over een complex geheel en daar ook zelfverzekerd mee om kan gaan, zowel in het bezien van het geheel als in het werken met details of kleinere onderdelen van dat geheel.
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn wel een paar zaken uit af te leiden, en dat begint al heel simpel: kun je instructies lezen en opvolgen? Als jij het blad toch overdwars gebruikt of toch een dennenboom tekent, kun je dat blijkbaar niet en dat zegt al heel wat over je.
Daarnaast kan men uit de manier waarop je de boom tekent ook afleiden of je bijvoorbeeld oog voor detail hebt, of je netjes kunt werken en of er bijv. wat creatieve aanleg in je zit. Het gaat daarbij dus niet zozeer om de boom op zich, men had net zo goed een fiets of een auto kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Ik vermoed dat binnen de psychotherapie er veel diepgaandere conclusies (kunnen) worden getrokken naar aanleiding van zo'n tekening. De keuze van de boom is hierbij wel relevant omdat delen van de boom symbool staan voor karaktereigenschappen, zo las ik op verschillende websites. Hoe deze delen precies worden getekend geeft aan in hoeverre die karaktereigenschappen (goed) zijn ontwikkeld. Hoe het nu precies allemaal zit, weet ik echter niet. Daar probeer ik met mijn vraag achter te komen.